Vraag 15

Vraag 15

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 18 mei 2017, 19:32 uur

Plaats hier uw reactie

Antwoord:

Door: Schuurbiers | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 13:30 uur

De bewegingsenergie is het gevolg van de arbeid van de zwaartekracht. Een leerling die W=Fzxs gebruikt en voor Fz 650 N invult komt keurig uit op de afstand van 11m. Lijkt me 3 punten waard.

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 13:35 uur

Zeker. immers, Fz=m·g, dus Ez = Fz·h 

Niks op aan te merken.

Door: van Bakel | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 23:03 uur

Eens. Hoogte is een verticale afstand, en in deze vraag de afgelegde weg.

Door: Hoek | Datum: Zondag 21 mei 2017, 07:42 uur

3 punten alleen als de leerling ook Fz=m x g=65x10=650N laat zien. Anders 2 punten lijkt mij.

Door: van de Velde | Datum: Zondag 21 mei 2017, 10:16 uur

hmm, als je ziet hoe vergevingsgezind we zijn als het op het formulepunt aankomt hoef ik die stap niet per se te zien. 650 N gebruikt in W=F·s vind ik dan wel voldoende hier.

Door: Luc Gesser | Datum: Zondag 21 mei 2017, 11:26 uur (Bewerkt op: 21-05-2017 11:26)

Ben het met Hoek eens. Alle "vreemde" getallen moeten verantwoord worden met een berekening / uitleg.

Voor de rest ben ik het met Schuurbiers eens.

Door: van de Velde | Datum: Zondag 21 mei 2017, 13:24 uur

" Alle "vreemde" getallen moeten verantwoord worden met een berekening / uitleg." 

in mijn eigen toetsen is dat het correctievoorschrift. Maar de (algemene) examencorrectievoorschriften reppen daar nergens over. Alles wat we lezen is "rest van de berekening juist" zonder dat er ook maar ergens uitgelegd wordt wat daaronder wordt verstaan, behalve dan misschien in combinatie met de vakspecifieke regels 1, 2 en 3, waar we ineens punten moeten gaan "aftrekken" . Maar geen woord over een ontbrekende (tussen)berekening. Die staan soms wel apart in het rijtje met scorepunten bij een individuele vraag, maar uiteraard niet in het geval van een onvoorziene weg tot oplossing  

Ook op dit punt zou het CV verhelderd kunnen worden

Door: Luc Gesser | Datum: Zondag 21 mei 2017, 13:46 uur

"Alles wat we lezen is "rest van de berekening juist" zonder dat er ook maar ergens uitgelegd wordt wat daaronder wordt verstaan, ...........

Ook op dit punt zou het CV verhelderd kunnen worden"

Je hebt daar een sterk punt. Ik ga me hier sterk voor maken binnen NVON.

Door: Pluim | Datum: Zondag 21 mei 2017, 22:11 uur

Ik denk er ook aan om 3 pnt te geven, wanneer er gewerkt wordt met arbeid.

Hoe gaan jullie dan om met het eerste scorepunt (inzicht dat Ek = E kin?

Door: van de Velde | Datum: Zondag 21 mei 2017, 22:14 uur (Bewerkt op: 21-05-2017 22:18)

Als een leerling een vaktechnisch correct alternatief op de voorgestelde oplossing hoef jij niet meer elk apart scorepunt te bezien . Dat kán vaak ook niet eens meer.

Nu bij vraag 15  uit vraag 14 de eindsnelheid bekend is zou je ook met de bewegingsvergelijkingen hunnen berekenen hoe hoog die ladder was. Ook niet voorzien, en er komt geen energie aan te pas. 

lees er algemene regel 2-3.3 op na, die is hier helemaal voor bedoeld.