Vraag 37 |
||
---|---|---|
Door: Hoek
|
Datum:
Vrijdag
19
mei
2017,
17:49 uur
Een leerling geeft het volgende antwoord op de vraag: Noteer de naam van dit verband tussen spanning en stroom: 'weerstand'. Voor een TL leerling vind ik dat helemaal geen gek antwoord, ik ben geneigd om dit gewoon goed te rekenen, wat denken jullie? |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: van de Velde
|
Datum:
Vrijdag
19
mei
2017,
23:45 uur
die vind ik een snelle mail naar examenloket waard. |
||
Door: Stef Huizer
|
Datum:
Zaterdag
20
mei
2017,
07:21 uur
Het antwoord "weerstand" had ik zelf ook gegeven. Het wordt leerlingen juist aangeleerd dat de verhouding tussen spanning en stroom de weerstand is. Vakinhoudelijk is het daarom een juist antwoord. |
||
Door: van Bakel
|
Datum:
Zaterdag
20
mei
2017,
23:10 uur
Weerstand is de verhouding tussen de spanning en stroomsterkte. Maar is verhouding <--> verband altijd hetzelfde? (Ik heb ook een leerling die weerstand invult, ik gun het die leerling best, maar heb tot nog toe fout gerekend.) |
||
Door: Hoek
|
Datum:
Zondag
21
mei
2017,
07:48 uur
Ik ken jouw TL leerlingen niet, maar als ik mijn leerlingen ga bevragen over het verschil tussen verhouding of verband dan weet ik al hoe dat gaat aflopen :-) Ik heb mijn opmerking ingestuurd bij het examenloket. |
||
Door: van de Velde
|
Datum:
Zondag
21
mei
2017,
10:22 uur
(Bewerkt op: 21-05-2017 13:27)
"Maar is verhouding <--> verband altijd hetzelfde?" lijkt me niet, maar hoe dan ook een veel te fijn punt van onderscheid voor een TL-leerling als wij het al niet met zekerheid vanaf eht begin eens zijn. Was gevraagd naar de wiskundige naam van dat verband, OK. De leerling die naar iets natuurkundigs zocht en op de idee van weerstand kwam, mag hier van mij dat punt hebben. Maar dat is subjectief, er gaan collega's anders over denken, en dus komen er ongewenste verschillen. Examenloket afwachten. |
||
Door: Luc Gesser
|
Datum:
Zondag
21
mei
2017,
11:41 uur
Ik had een ander standpunt, maar na de argumentatie hier (vooral de afwezigheid van het woordje wiskundig) ben ik het met jullie eens. |
||
Door: Vernooij-Renkema
|
Datum:
Zondag
21
mei
2017,
11:59 uur
Hoe oordelen jullie over de leerling die bij deze vraag als antwoord geeft: 'Wet van Ohm' ? |
||
Door: Luc Gesser
|
Datum:
Zondag
21
mei
2017,
13:27 uur
Dat was zelf mijn eerste antwoord, tot ik het CV zag en toen de nadruk legde op verband. Zelf heb ik geen leerlingen die dat hebben, maar ik zou hier misschien een oog dichtknijpen. Het woordje wiskundig had een wereld van verschil gemaakt. |
||
Door: van de Velde
|
Datum:
Zondag
21
mei
2017,
13:31 uur
(Bewerkt op: 21-05-2017 13:31)
"tot ik het CV zag en toen de nadruk legde op verband. " Je hebt gelijk, ze hebben de natuurkundige denkers echt wel een duwtje de verkeerde kant op gegeven door na dat woordje "verband" door te gaan met "tussen spanning en stroom" |
||
Door: Thom Magré
|
Datum:
Zondag
21
mei
2017,
20:01 uur
Ook ik kom weerstand en Wet van Ohm tegen (waar ik de laatste overigens correct reken "De stroomsterkte door een geleider is recht evenredig met het potentiaalverschil tussen de uiteinden.") Ik kom nu echter ook Vermogen tegen... ligt dan weer dicht bij weerstand maar ben ik geneigd fout te rekenen... |