Vraag 5

Antwoord:

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 12:03 uur

Dankzij de afspraken van de landelijke vergadering: geen raaklijn getekend kan toch nog alle punten opleveren als uit de berekening duidelijk blijkt dat er wel met een raaklijn gewerkt is.

 

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 12:05 uur (Bewerkt op: 26-05-2018 12:05)

@van Hunnik:

Ik zou niet weten waarom een leerling zou denken dat hij/zij geen rekening hoeft te houden met de scheurlijnen. Die opmerking in het c.v. ziet de leerling immers niet.

Door: Erik van Beek | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 17:09 uur (Bewerkt op: 26-05-2018 17:13)

Het eerste inzicht ook impliciet noemen betekend dat  v = constant  -> Fres = 0  opschrijven al een punt oplevert? Hieruit kun je natuurkundig afleiden vanuit Fres = Fmotor - Fweerstand dat Fmotor = Fweerstand.

Kan ik deze impliciete aanname ook goedkeuren doen als er daarna niets gedaan is met Fres = m*a, raaklijnmethoden, etc?  

Door: Kortstra | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 18:17 uur

Ja, lijkt me wel correct voor het 1ste bolletje.

Door: Mark van der Valk | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 19:07 uur

Volgens mij zijn de notulen van de landelijke vergadering duidelijk; alleen optie a is juist. Bij alle andere opties verliest de leerling 1 (complementeer)punt.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 20:07 uur

Fres = 0 lijkt mij niet genoeg voor het 1e bolletje, dat is echt te soepel. Met dit inzicht zit je namelijk nog niet op Fmotor = Fweerstand, daar komt nog wel een denkstap bij. Het impliciete waar het CV op doelt, zie ik als Fw bepalen uit de grafiek (via F = m·a) en die dan stilzwijgend gebruiken in P = F·v. Hier zit namelijk wel het inzicht in dat Fmotor en Fweerstand even groot zijn.

Door: Luc Orbons | Datum: Zondag 27 mei 2018, 08:06 uur

Nieuw dingetje, een van mijn leerlingen heeft de k uit het model gebruikt én de bepaling van de versnelling gedaan. Verkeerde a bepaald, maar met de k komt de leerling net binnen de marge's van de uitkomst.

Omdat de leerling zich niet precies aan de vraag gehouden heeft (bepaal mbv figuur) ken ik het completeerpunt niet toe.

Zijn argumenten te vinden om dat wel te doen gezien het voorgaande?

Door: van Garderen | Datum: Maandag 28 mei 2018, 12:24 uur

Landelijk verslag

De opmerking over de scheurlijn gaat over een soort extrapoleren van de assen en moet niet gelezen worden als 0 aflezen goedrekenen

 

Door: Rosier | Datum: Dinsdag 29 mei 2018, 20:50 uur

Het correctiemodel is uiteindelijk toch leidend: "Aflezen over de scheurlijn: niet aanrekenen". 'Niet aanrekenen' betekent volgens mij dat een leerling een fout maakt maar dat er geen aftrek van punten plaatsvindt. Wat is dat eigenlijk: 'aflezen over de scheurlijn'? 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Dinsdag 29 mei 2018, 20:58 uur

Met "aflezen over de scheurlijn" wordt bedoeld dat de raaklijn wordt doorgetrokken tot aan de assen, maar dat het aflezen zodanig gebeurt dat er wel een juiste waarde uit komt. D.w.z. dat voor de ondergrens niet 0 genomen wordt, maar een waarde die klopt met het aantal hokjes, dus alsof de scheurlijn er niet was.