Vraag 16 |
||
---|---|---|
Door: Ronald Korporaal
|
Datum:
Zondag
1
april
2018,
08:46 uur
Hier uw reactie. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Luc Orbons
|
Datum:
Vrijdag
25
mei
2018,
00:42 uur
De te noemen grootheden, kracht is duidelijk, Maar inkorten? Ben je dan nog wel binnen de context van "dit koord" bezig. En als je het volgens het correctiemodel mag inkorten, dan mag je toch ook een ander materiaal gebruiken/ andere lineaire massadichtheid? |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Vrijdag
25
mei
2018,
07:32 uur
Bij de meetwaarden van de proef zie je ook dat de lengte gevarieerd wordt. Dat kan dus blijkbaar, binnen deze context. Voor een andere n moet je ofwel de golflengte veranderen (en dat kan alleen via de golfsnelheid, dus via spankracht, dus via massa van blokje), ofwel de lengte. Antwoord ligt redelijk voor de hand, IMHO. |
||
Door: Ockhorst
|
Datum:
Vrijdag
25
mei
2018,
10:00 uur
Er staat duidelijk 'in dit koord', dus ik denk dat lagere massadichtheid niet goed is. |
||
Door: Ruben Koster
|
Datum:
Vrijdag
25
mei
2018,
10:46 uur
Op de foto is te zien (en eronder staat het ook vermeld) dat het touw over een katrol loopt. Dit is gewoon de proef van Melde, maar dan met een tandenborstel. L kan (en wordt) dus gewoon aangepast. Het koord mag niet veranderd worden, want er staat inderdaad 'in dit koord'. |
||
Door: van Helden
|
Datum:
Zaterdag
26
mei
2018,
20:50 uur
Ik kan toch het touw nat maken en daarmee de massadichtheid wijzigen? Lijkt mij reeeler dan het inkorten van het touw wat in de afbeelding toch echt niet mogelijk is. In het antwoordmodel wordt ook niet gesproken over de exacte wijze waarop de wijziging uitgevoerd moet worden, maar over de grootheden die aangepast kunnen worden. De uitleg hoe de grootheid dus precies aangepast wordt is dus voldoende |
||
Door: Pielage
|
Datum:
Zondag
27
mei
2018,
12:31 uur
Ik vind het verwarrend dat ik nu volgens de notulen van de landelijke vergadering ook goed moet rekenen als een leerling zegt dat de golfsnelheid of de golflengte moet worden verandert. Hoe beoordeel ik nu: - v groter en F groter? 2 punten? Je verhoogt m.i. v doordat je F verhoogt, dus dit lijkt mij 1 punt. - v groter dus rho groter? 0 punten? (vanwege de eerste opmerking in de notulen)
|
||
Door: Franken - de Zoete
|
Datum:
Zondag
27
mei
2018,
12:55 uur
@ Helden: je kunt het (trillende deel van het) koord makkelijk inkorten door de statieven dichter bij elkaar te zetten |
||
Door: Erik Hafkemeijer
|
Datum:
Zondag
27
mei
2018,
13:46 uur
In de regiobespreking van Eindhoven is gisteren gezegd dat goede antwoorden zijn: m groter, L kleiner, labda groter, v groter, g groter en F groter. f en T mogen niet genoemd worden. |
||
Door: Pruim
|
Datum:
Zondag
27
mei
2018,
14:31 uur
en lineaire massadichtheid rho kleiner is dan ook goed? |
||
Door: van Helden
|
Datum:
Zondag
27
mei
2018,
15:21 uur
@Franken: In de praktijk wel, maar in de afbeelding komt het massastuk dan op het statief / tafel terecht en staat er geen spanning meer op het touw. Doel van mijn opmerking is dat het net zo reeel is om hier de logische conclusie te trekken dat je L kunt aanpassen als dat je rho kunt aanpassen of m of van mij part de eigenfrequentie van het statief of dichtheid van de lucht in de ruimte (al kan ik even niet bedenken hoe dat van invloed is). Het gaat mij er om dat leerlingen uitleggen wat het verband is tussen de gekozen grootheid en de uitkomst. Leerlingen die alleen opschrijven 'L kleiner, m groter' krijgen 2 punten terwijl ik dit zelf nooit voldoende zou vinden zonder een beschouwing van de formule/het verband. Leerlingen die dit perfect onderbouwen maar kiezen voor bijvoorbeeld rho missen hun punt... Staat een beetje schril in contrast met opgave 21 waar je ook de halve tekst van de vraag nog eens letterlijk over moet schrijven om punten te krijgen. |