Vraag 21

Antwoord:

Door: Ockhorst | Datum: Maandag 28 mei 2018, 09:48 uur

Eens met Stoop: er staat duidelijk in de tekst dat hersenweefsel 80% van de waterstofkernendichtheid van water heeft. Dus: de witste delen zijn water, geen hersenweefsel (als we de tekst van de opgave volgen). Dus leerlingen die zeggen dat het allerwitste deel hersenen zijn hebben de inleiding niet goed gelezen.

Door: Ockhorst | Datum: Maandag 28 mei 2018, 10:50 uur

Ik ben nu wat verder met nakijken en ik vind het antwoordmodel (incl NVON-opmerkingen) maar moeilijk te hanteren. Voor een complete redenatie wordt van de leelringen eigenlijk verwacht dat ze de tekst van de introductie vrijwel letterlijk overnemen. In de tekst is al een koppeling gelegd tussen waterstof - intensiteit van het signaal - witheid op het plaatje. Volgens het CV verdien je een punt dan en alleen dan wanneer je dat letterlijk nog een keer overschrijft. Da's toch raar?

Door: Jacco Dankers | Datum: Maandag 28 mei 2018, 11:13 uur

@ Stoop en Ockhorst

Dat de witste gebieden op het plaatje meer dan 80 % waterstof bevatten kan ik niet zien. Wellicht bevatten de allerwitste delen 80 % waterstof en het gebied bij de pijl 70 %. Of kun je in dit plaatje spreken van "meer dan 80 % witheid"? Lijkt me niet. En mijn leerlingen kunnen dit dus volgens mij ook niet zien. Blijkbaar verwachten we dan dat zij zich realiseren dat er behalve hersenweefsel en andere weefsels ook nog onderdelen te zien moeten zijn die nóg wateriger zijn en dat het hersenweefsel dus niet het allerwitste deel is.

Door: Huib van Bergen | Datum: Woensdag 30 mei 2018, 20:44 uur

Vandaag een aanvulling op het correctievoorschrift ontvangen: alle leerlingen krijgen de 2 scorepunten.
Mijn leerlingen hebben deze vraag redelijk tot goed gemaakt. Een gemiddelde score van 1,7 p is best goed.
Ik ben bang dat nu de N-term naar beneden wordt bijgesteld. En dat gaat toch echt ten koste van de leerlingen die deze vraag naar eer en geweten goed hebben beantwoord.
Een jaar of 5 geleden hadden we ook zo'n gevalletje. Het betrof toen een 5 punts vraag waar mijn leerlingen gemiddeld 3,5 punten voor scoorden.
Iedereen kreeg toen de 5 punten, maar de N-term belandde wel op een schandalige 0,3.
Mijn voorstel is ons ongenoegen te laten horen via examenloket !!!!

Door: Mike Wassenaar | Datum: Woensdag 30 mei 2018, 23:14 uur

Erratum --> 2 punten toekennen