Vraag 02

Vraag 02

Door: Ronald Korporaal | Datum: Maandag 13 mei 2019, 15:39 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 21:44 uur

Als de gemiddelde versnelling is bepaald (9,9 m/s / 10,8 s = 0,92 m/s2) vervallen 1e en 2e bolletje. Is het 3e dan ook automatisch weg? Is het niet tekenen van de raaklijn een substantiële vereenvoudiging?

Wat is overigens het verschil tussen het 1e en 2e bolletje? ∆v/∆t is toch niets anders dan de helling?

Door: Storchart | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 21:51 uur

Wanneer een leerling de raaklijn niet op t=0s tekent, maar ergens anders en dan mbv de raaklijn de versnelling bepaalt, welke punten zijn dan wel/niet toe te kennen?

Bol 1 en 2 wel omdat er een raaklijn wordt getekend en a=dv/dt gebruikt en 3 niet omdat het antwoord buiten de marge valt?

Of alleen bol 2 wel omdat de raaklijn niet door de oorsprong gaat en dus ook bol 1 vervalt?

 

Door: Harkema | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 22:01 uur

Het CV zegt de helling van de raaklijn. En de raaklijn wordt bij de strt getekend in het voorbeeld.
Mij lijkt dat het 1e bolletje niet gegeven mag worden en dat je het laatste bolletje waarschijnlijk ook kwijt bent doordat je buiten de marge komt.
Met een beetje mazzel blijf je er nog binnen.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 22:21 uur

Lastig hierbij is dat het voorbeeldantwoord de raaklijn "bij de start" noemt, maar dat de bolletjes dat niet expliciet eisen. Nu is het aan ons om te bedenken waar je punten aftrekt. Ik zou bij het 1e en 2e bolletje "de raaklijn" lezen als "de raaklijn aan de grafiek" en deze wel toekennen voor een raaklijn op het verkeerde punt. Het 3e bolletje zou ik dan niet geven, zelfs als het antwoord binnen de marge valt. Dan heb je nog altijd "fout combineren van antwoordelementen". Deze aanpak vind ik het meest recht doen aan wat de leerling laat zien en hoe de punten verdeeld zijn.

Door: Sitters | Datum: Zaterdag 18 mei 2019, 09:36 uur

Als een leerling een raaklijn op het verkeerde tijdstip plaatst kun je volgens mij gewoon 2 punten geven. Het inzicht is er dat een raaklijn moet worden getekend, en als dan dv/dt wordt gebruikt is het 2e bolletje ook binnen. Dat de raaklijn verkeerd staat valt dan onder bol 3.

Door: Sitters | Datum: Zaterdag 18 mei 2019, 09:37 uur

Klopt het dat geen raaklijn automatisch betekent 0 punten?  Ik heb bv leerlingen die op een bepaald tijdstip t een snelheid v aflezen en dan zeggen a = dv/dt maar dat is dan niet genoeg voor bol 2.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 18 mei 2019, 09:43 uur

@Sitters: dat was ook mijn vraag (1e reactie in deze draad). Ik zou het fijn vinden als hier op de landelijke bespreking iets over gezegd wordt.

Door: van der Meer | Datum: Zaterdag 18 mei 2019, 16:06 uur

ik heb ook een leerling die alleen a gemiddeld heeft uitgerekend. Helaas 0 punten.

Sowieso 1e bol niet, want geen raaklaan.

2e bol is te be dicussieren, er staat wel delta v/delta t van raaklijn. Dus technisch mag je die bol niet toekennen.

3e bol ben je kwijt want buiten marge.

Ik heb 0 punten toegekend en vraag 2e corrector wat hij van bol 2 vindt.

Door: Hermine Dees-Ribbers | Datum: Zondag 19 mei 2019, 01:15 uur

Ik vind het vrij bijzonder dat de marge niet symmetrisch is.

ik heb een ll die op 7 m/s2 komt. Gewoon pech lijkt me?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zondag 19 mei 2019, 09:24 uur

De marge is asymmetrisch omdat de versnelling gelijk is aan de tangens van de hoek die de raaklijn maakt met de horizontale as. Twee graden steiler dan een toch al vrij steile raaklijn geeft een veel grotere afwijking in a dan twee graden minder steil.