Algemeen

Algemeen

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 23 april 2019, 22:16 uur

Hier kunt u uw opmerkingen over het examen in het algemeen kwijt

Antwoord:

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 10:42 uur

Ligt het aan mij, of was het examen aan de moeilijke/lange kant? Normaal gesproken ben ik zelf in circa 90 à 100 minuten klaar met het netjes uitwerken van het examen, nu had ik 140 minuten nodig. Ik heb op het proces verbaal gezien dat alle leerlingen tot het eind gebleven zijn. Dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Door: de Kruif | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 13:10 uur

Bij ons was er ook niemand voor tijd weg en ik had aan 90 minuten niet genoeg om het zelf te maken, wat me gewoonlijk altijd wel lukt, dus het was volgens mij ook echt langere dan anders (en het is altijd al wat aan de lange kant...)

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 15:03 uur

Bij ons zat ook iedereen, dus ook de snelle leerlingen, tot het einde. En ik merkte tijdens het nakijken dat er richting het einde steeds meer antwoorden afgeraffeld werdn, waar de eerste 20 vragen goed en rustig beantwoord waren

Door: Suzy Maljaars | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 15:35 uur

Ook bij mij: iedereen bleef zitten tot het einde. Veel antwoorden aan het eind van het examen zijn afgeraffeld, handschriften werden slordiger. Er waren teveel lastige vragen waar even over nagedacht moest worden. Het was echt een te lang examen. Bij de allerlaatste vraag (28) was het heel makkelijk om de punten te scoren, maar niet iedereen kwam daar aan toe...  4 van mijn 24 leerlingen hebben een N bij vraag 28 (en dat is toch 17%).

Door: Boone | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 16:17 uur

Het is toch gewoon al jáááren zo dat wij in de evaluatie aangeven dat het te veel was. Nu was het nog erger, gezien het aantal leerlingen dat voortijdig inleverde. Bij mij was dat 1 leerling van de 73. Toch ongelooflijk hoe weinig er met onze opmerkingen wordt gedaan, jaar op jaar.......

Door: Tobias Schrama | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 17:40 uur (Bewerkt op: 11-05-2019 18:05)

Verlaagd indien het maximum met 1 of haalt het een punt af? 
(eerste keer examen, sorry)

Ik ben bij vraag 6 een leerling die in structuurfomules heeft geantwoord maar ook één H2 mist. is dat *1 goed, *2 goed, *3 niet en indien maakt het 2; of maakt indien het dan 1 punt?

Door: Houtekamer | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 19:17 uur

Niemand op tijd klaar. Laatste vragen vaak niet beantwoord. Erg goede leerlingen scoren nu matig. CV erg duidelijk maar dit  ten koste van de leerling.. 1 foutje in een RV (bv CH3 ipv CH4) kost alle punten! Lengte van examen én het soms erg strikte CV zorgen ervoor dat dit geen juiste 'meting' is wat  leerlingen van scheikunde weten. Bijzonder frustrerend!

Door: Manon van der Waal | Datum: Zondag 12 mei 2019, 09:11 uur

Hier ook maar één leerling voortijdig (16 min. voor 't eind) klaar van de 32.
De rest tot het eind gewerkt en hierin reeds vragen overgeslagen om op de "makkelijkere" vragen nog punten te kunnen pakken. Opgave 4 is over het algemeen in de laatste 20 min. gemaakt... Is niet best wat de leerlingen daar dan nog in alle haast opschrijven om op z'n minst nog maar IETS te hebben staan.

Dit examen was langer dan vorig jaar en vorig jaar was deze ook al te lang! Leerlingen moeten 180 min. vol gas zonder ook maar tijd te hebben om terug te kijken op de vragen dit examen maken en dan ga je er vanuit dat ze een soort van gelijk weten wat ze moeten doen...

Ik zie liever dat een examen 60 punten is dan dit, geef die kinderen ademruimte.

Door: de Kruif | Datum: Zondag 12 mei 2019, 13:20 uur

In het kader van de lengte van dit examen; mijn lln scoren op de eerste vraag (opg 1 t/m 8) 68% van de pnt, de tweede 48% (maar die is ook vrij lastig), de derde 59%, maar dan de vierde vraag, die echt veel eenvoudiger is volgens mij, slechts 45%, dat wijt ik aan een veel te lang examen.

Herkennen jullie dit?

Door: Wilke | Datum: Zondag 12 mei 2019, 14:05 uur

Bij mij ook alle leerlingen tot het eind bezig. Relatief eenvoudige opgave 28 is vaak niet gemaakt.

Wat ik tot nu toe mis in de reacties is de eenzijdigheid: nauwelijks redox, zuurbase verwaarloosbaar, geen evenwicht. Bij vraag 16 en 20 wordt grotendeels dezelfde omrekening van N naar melamine gevraag. cv gaat daar bij vraag 20 (erg) soepel mee om. Daarnaast twee punten voor het aflezen van een grafiek. Is dit nieuw?