Vraag 10

Vraag 10

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 9 mei 2019, 16:40 uur

hier uw vragen, opmerkingen over deze vraag.

Antwoord:

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Vrijdag 10 mei 2019, 11:38 uur

Ik heb een leerling die de juiste structuur heeft getekend, maar hij geeft aan dat hij de volgorde van de twee aminozuren wil omdraaien (met juiste verandering in H-atomen bij de N). De CH3 zit op de juiste plek nu.

Is dit een goede beoordeling dan?

1ste bolletje wel
2de bolletje niet
3de bolletje wel

Door: Lam | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 09:22 uur

Wordt bij vraag 10 en 11 'de rest van de structuurformule' alleen bij het 3e bolletje aangerekend?

Als bijvoorbeeld bij 10 het uiteinde niet klopt, en Cα van fenylalanine mist een H-atoom, reken ik dan -1 (alleen het 3e bolletje) of -2 (3e bolletje en een extra structuurfout)?

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 09:50 uur

ik heb het gelezen dat dit hoort bij de rest van de structuurformule. Het wordt namelijk niet genoemd bij de andere twee bolletjes en behoort daardoor dus bij de rest van de structuurformule. Dus ik zou alleen 1pt doen bij het 3de bolletje

Door: Nicole Hesselink | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 12:26 uur

@Hoogendam: ik zou het ook zo beoordelen.

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 15:34 uur

@ Hoogendam: ik zou inderdaad het plaatsen van de -CH3 groep aan de fenylalanine ipv aan het uiteinde zien als een consequentiefout van het omdraaien van de twee aminozuren en dit bij bolletje 2 aanrekenen en niet nogmaals bij bolletje 3. (als ik je vraag goed begrijp)

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 16:00 uur

Het invoegen van -NH- na de eerste C=O en het omwisselen van de NH en CO in de peptidebinding en dan eindigen met CO~ heb ik als 1 fout gezien. Tel ik dat mee bij het 3de bolletje of het 2de? Ik zou zelf zeggen allemaal fouten bij het derde bolletje want de peptide binding zelf is juist.

De CH3 van fenylalanine zit nu dus aan de N van de peptidebinding. Wanneer het omwisselen van de NH en CO in de peptidebinding een fout is bij bolletje 3, is het plaatsen van de CH3 aan deze peptidebinding dus een consequentiefout van bolletje 3 en kan bolletje 2 gegeven worden lijkt mij.

De zijgroepen zijn wel juist, dus eerste bolletje is gescoord.

Wat denken jullie? 1 of 2 punten?

 

Door: Tobias Schrama | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 19:22 uur

Een leerling heeft de fenylalanine aan de zijgroep van de isoleucine geplakt. is dan #2 wel te rekenen?

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 20:19 uur

@ Tobias Schrama: nee lijkt mij dat bolletje 2 darmee verloren gaat... geen idee hoe de peptidegroep dan nog juist weergegeven kan worden. Dat zou ik moeten zien.

Door: Tobias Schrama | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 20:33 uur

Ah ja tuurlijk, even tweede deel van #2 over het hoofd gezien. is fout dan ja

Door: Schaareman | Datum: Zondag 12 mei 2019, 10:12 uur

Veel stapel/consequentie fouten mogelijk hier. En veel fouten die allemaal tòch onder het laatste bolletje vallen.