Vraag 12

Antwoord:

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 12 mei 2019, 14:46 uur

Ik zie net in de NVON examenbesprekings-verslag het volgende staan:

"Indien nucleofiel en elektrofiel verwisseld zijn kun je dit zien als een consequentiefout en dus algemene regel 5." 

Geldt dit alleen als beide deeltjes juist omcirkeld zijn? Of ook als 1 van de twee deeltjes juist omcirkeld is? Lijkt mij niet toch?

Door: Visser-Meijer | Datum: Zondag 12 mei 2019, 15:24 uur

Ik zou als een leerling met onjuiste atomen ook elektrofiel en nucleofiel omwisselt hier geen punten voor toekennen, omdat de leerling dan 2 fouten maakt dus 2 punten aftrek. De ene fout is geen logisch gevolg van de andere fout.

Door: Lam | Datum: Maandag 13 mei 2019, 19:35 uur

Kringbespreking Utrecht:
Is S-atoom als nucleofiel en H-atoom als elektrofiel (waarbij het aangegeven product ontstaat) ook correct?
> vraag naar examenloket, graag laten weten als er antwoord terug komt

+ hoe wordt dan de puntenverdeling?

Door: Lam | Datum: Dinsdag 14 mei 2019, 14:52 uur

Dank voor uw bericht. U geeft aan dat het correctievoorschrift, betreffende vraag 12, onvolledig is. In het correctievoorschrift staat “een voorbeeld van een juist antwoord is”. Er zijn derhalve ook andere juiste antwoorden te bedenken. Uiteraard moeten dit vakinhoudelijk juiste antwoorden op de vraag zijn.

Als de leerling een antwoord op een open vraag geeft waarvan u vanuit uw professionaliteit beoordeelt dat het gegeven antwoord vakinhoudelijk (gedeeltelijk) juist is, voorziet u dit antwoord van scorepunten naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel, hiervoor is algemene regel 3.3 van het correctievoorschrift bedoeld.

Als uit het leerling antwoord blijkt dat een kandidaat de vraag anders heeft geïnterpreteerd en daardoor feitelijk een andere vraag beantwoordt dan bedoeld. Ook niet als de u begrip hebt voor deze misinterpretatie. Als een vraag anders geïnterpreteerd kan worden dan bedoeld, kan dit wijzen op een foute vraag, in dat geval vernemen wij dit graag van u.

Het is aan u en uw tweede corrector om vanuit uw professionaliteit te beoordelen of antwoorden die door kandidaten gegeven worden, vallen onder de strekking van het correctievoorschrift. U handelt dan niet naar de letter van het correctievoorschrift maar wel in de geest ervan.

Door: Lam | Datum: Dinsdag 14 mei 2019, 14:56 uur

Iemand vakinhoudelijk bezwaar?
Het enige wat ik kan bedenken is dat in de alinea boven de vraag staat "welke atoomgroepen in de peptideketen betrokken zijn".
Het S-atoom bevindt zich formeel gezien niet ín de peptideketen.

Door: Daemen | Datum: Dinsdag 14 mei 2019, 15:04 uur

@Lam: "Het enige wat ik kan bedenken is dat in de alinea boven de vraag staat "welke atoomgroepen in de peptideketen betrokken zijn".
Het S-atoom bevindt zich formeel gezien niet ín de peptideketen."

In de opdracht (=vraag 12) staat niet dat het elektrofiele en het nucleofiele atoom uit de betreffende peptideketen moeten worden omcirkeld. Als een leerling direct naar de uitwerkbijlage gaat kan ook voor S en H gekozen worden. Dus naar mijn mening is dit dus ook goed.

Door: Kees van der Klauw | Datum: Zaterdag 18 mei 2019, 17:30 uur (Bewerkt op: 18-05-2019 17:31)

Ik ben van mening dat er in de vraagstelling duidelijk en expiliciet wordt gesproken over de reactie van de ringsluiting. Er staat ook dat bij de ringsluiting een ester ontstaat. De opdrachten  2 en 3  gaan vervolgens over elektrofiele en het nucleofiele atoom die bij deze estervorming zijn betrokken. Als een leerling dan het H-atoom en het S-atoom omcirkelt dan heeft deze leerling de vraag niet goed gelezen en dus ook niet beantwoord.

Laten we dan ook geen punten toekennen.

Ik ben dus ook nogal verbaasd over het antwoord van het examenblad (Ik heb wel vaker meegemaakt dat ze het bij een vraag kennelijk niet weten (ze lezen daar ook niet altijd even goed) en dan maar zeggen dat ze het overlaten aan de vakinhoudelijke deskundigheid van eerste en tweede corrector.

Door: van Dam | Datum: Donderdag 23 mei 2019, 11:50 uur

Volgens mij is het SH verhaal ook chemisch niet juist, aangezien de zwavel geen reden heeft om nucleofiel te zijn. Voldoet aan octet en heeft een gelijke electronegatieviteit als koolstof, dus ook geen partiele lading.

Door: Onno Bende | Datum: Donderdag 23 mei 2019, 14:02 uur (Bewerkt op: 23-05-2019 14:11)

In de figuur zowel als de uitwerkbijlage bij opgave 9 zie je duidelijk dat de S een negatief ion wordt in een tussen stap, nucleofieler kan niet.

Er is geen rede voor een leerling om aan te nemen dat dit niet gebeurt bij opgave 12.

Er vindt duidelijk substitutie plaats op de zwavel, waarbij het logisch is gezien de rest van de opgave dat S- reageert als lewisbase (nucleofiel) en H+ als lewiszuur (elektrofiel).

Het is niet het beoogde goede antwoord, maar doordat de H+ nu ineens wel op de S- zit voldoet het wel. Een onbedoelde mogelijkheid, maar de leerlling verdient de punten voor het inzicht in de reactie en kennis van zaken (of mazzel).  

Door: van Dam | Datum: Vrijdag 24 mei 2019, 10:44 uur

De S- is inderdaad een nucleofiel, maar links van de pijl is deze nog niet negatief. dit gebeurt pas wanneer de ringsluiting heeft plaatsgevonden. dus het blijft links van de pijl chemisch onjuist. ook is er na de pijl geen covalente binding gevorm, maar gewoon een ionbinding...