Vraag 13

Antwoord:

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 19:35 uur

En bij deze variant heb ik het als volgt beoordeeld:

bolletje 1:

2,75 * 103 / 0,20 = 13,75 (keer meer massa nodig)

1,24 * 103 * 13,75 = 17,05 * 103 g nodig

bolletje 2:

17,05 * 103 / 1,45 * 103 = 12 moleculen nodig

Twee rekenstappen voor bolletje 1 en 1 rekenstap voor bolletje 2. Dat lijkt mij analoog aan het CV.

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 19:56 uur

En nog een variant gevonden:

Bolletje 1: 

2,75 / 0,20 = 13,75

1 / 1,24 * 103 = 8,06 * 10-4 mol teixobactine per gram

13,75 / 1,45 * 103 = 9,48 * 10-3 mol vancomycine meer nodig

Bolletje 2

9,48 * 10-3 / 8,06 * 10-4 = 12 moleculen

Zo lijkt het mij wederom weer analoog aan het CV. 

Door: Kooijman | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 20:11 uur

Aangezien de volgorde van operaties niet van belang is lijkt dat me prima. Moeilijker is als ze hier dan een fout in maken maar dat zou ik dan analoog aan het CV proberen te becijferen.

Door: Kooijman | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 20:18 uur

@Reinier Maasman & de Kruif

Ik vind de vraag hier misleidend omdat door in de vraag het woord aantal te gebruiken het suggereert dat het antwoord een natuurlijk getal is terwijl uit zowel de informatie als het CV blijkt dat er niet een aantal maar een molverhouding gevraagd wordt. Ook wordt er verder direct afgerond naar 12 (ivm de 0,20E-3).

Als in de vraag zou staan "minimum aantal" (oid) dan lijkt het me redelijk om de formulering van de vraag te volgen maar aangezien dat er niet staat en de eenheid tussen haakjes in het CV staat lijkt het me dat het eigenlijke antwoord dus 11,8 -> "12 mol vancomycine per mol teixobactine" het eigenlijke antwoord is waarbij je dus prima 11,8 als 1 significant teveel mag gedogen.

Door: Schaareman | Datum: Zondag 12 mei 2019, 11:02 uur (Bewerkt op: 12-05-2019 11:04)

Ik heb m zelf als volgt uitgerekend; eerst de massaverhouding berekend; 2,75/0,2 = 13,75 x zoveel massa nodig van vancomycine en daarna (helaas in de haast verkeerd om) naar mol (en ik kwam uit op 16). Als een leerling deze volgorde kiest en in de molberekening een fout maakt (zoals ik) of geheel weg laat (en op 14 komt) geef ik toch 1 punt.

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 12 mei 2019, 13:39 uur

@Schaareman: daar valt inderdaad wat voor te zeggen, want wanneer deze fout gemaakt wordt via de rekenmethode van het CV kan de leerling ook nog altijd 1 punt verdienen. Lijkt me een beter voorstel!

Door: Wilke | Datum: Zondag 12 mei 2019, 14:49 uur

Lijkt me wel.

Ik heb meerdere leerlingen die stuntelen met de molmassa's maar de uitkomst vervolgens wel vermenigvuldigen met de verhouding 2,75/0,20. Dat lijkt met voldoende voor *2.