Vraag 17

Vraag 17

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 9 mei 2019, 16:42 uur

hier uw vragen, opmerkingen over deze vraag.

Antwoord:

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Vrijdag 10 mei 2019, 20:41 uur

Bevat het voorbeeldantwoord de drie enige H-bruggen die juist zijn? En is de enige variatie alleen waar het cyanuurzuur getekend wordt?

 

Met andere woorden, hoeveel vrijheid is er in het antwoordenmodel om het tweede bolletje toe te kennen?

Door: de Witt | Datum: Vrijdag 10 mei 2019, 20:59 uur (Bewerkt op: 11-05-2019 20:48)

Wanneer er twee H-bruggen tussen de N-H groepen van één NH2-groep en de C=O en N-H van het cyanzuur (naast de H-brug tussen de andere N-H en C=O), heb ik dat goed gerekend. De middelste N (zonder H), vormt dan geen H-brug.

Er staat ook een voorbeeld van een goed antwoord.

Door: Boone | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 16:39 uur (Bewerkt op: 11-05-2019 16:56)

Volgens mij zijn er heel veel goede antwoorden mogelijk, er kunnen zelfs 3 bruggen getekend zijn vanaf één NH2 groep naar het andere molecuul. Waarom zou dat niet goed zijn? In het antwoordmodel staat een *voorbeeld* van een juist antwoord.

Door: de Witt | Datum: Zondag 12 mei 2019, 09:29 uur

Sommige leerlingen tekenen een H-bruggen die vanaf elke N-H van het cyaanzuur naar de N van alle NH2  (telkens één H-brug) van melamine. Deze afstand is in 2D veel te groot, maar in 3D zou het wel kunnen. Goed rekenen?

Door: de Kruif | Datum: Zondag 12 mei 2019, 09:59 uur

In 3D kan ruimtelijk volgens mij alles (mits goed getekend), vanwege de gestapelde lagen.

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 12 mei 2019, 10:17 uur (Bewerkt op: 12-05-2019 10:23)

Wat doe ik met juist getekende H-bruggen met 3 watermoleculen? Wel/geen 2de bolletje? Zelf zou ik zeggen van niet, opgave te zeer vereenvoudigd.

Bij drie juiste H-bruggen tussen 2 melaminemoleculen heb ik het 2de bolletje wel toegekend.

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Zondag 12 mei 2019, 10:19 uur

Volgens mij is dat gewoon 0p, er is geen antwoord gegeven op de vraag. Helaas. Ik heb er ook zo een.

Door: Schaareman | Datum: Zondag 12 mei 2019, 14:07 uur (Bewerkt op: 12-05-2019 14:25)

Wat is hier op te vatten als "juiste"  H-brug? Een in algemene zin juiste H-brug (C=O --- H-N , N --- H-N etc) of een in dìt specifieke geval juiste H-brug die ruimtelijk gezien past en de plaatstructuur verklaard? Ik neig toch naar de eerste (waarbij dus theoretisch juiste H-bruggen "over" of "door" of "om" het hele molecuul heen lopen) aangezien er in de vraag niet gevraagd wordt naar een verklaring van de plaatstructuur (indien dat gevraagd was, was een striktere opvatting van "juiste" H-brug meer voor de hand liggend).

Als men echt de striktere weergave wil, gaat het dus om de correcte "draaiing" van het cyanuurzuur molecuul (anders kom je er nooit meer uit) en had m.i. de vraag meer moeten aangeven dat dit de bedoeling was

En wat te doen met meerdere H-bruggen... gezien de weergave biedt de algemene regel dat de eerste (3 in dit geval) antwoorden tellen niet toepasbaar. Dus dan àlle H-bruggen nagaan die getekend zijn en indien er één fout is, het 2e bolletje niet toekennen? En dan dus weer... wat is een juiste H-brug.. stel een leerling geeft zijn antwoord weer zoals in het voorbeeldantwoord en tekent er één H-brug "door" of "om" of "over" het molecuul....

Nog een mooie variant; 3x cyanuurzuur met 3, individueel correcte H-bruggen...... dat lijkt me 1 punt. Ondanks het feit dat er "een" staat en niet "één" ...

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 12 mei 2019, 14:28 uur

@ Schaareman: aangezien inderdaad niet gevraagd wordt naar een verklaring van de plaatstructuur heb ik 'alle' H-brugen om, door, rond de moleculen juist gerekend. Daar waar meer dan drie H-bruggen getekend zijn en er 1 fout is zou ik een punt aftrekken / bolletje 2 niet toekennen. (Vakinhoudelijke) onjuiste toevoegingen maken dat niet het gehele antwoord juist is en dus dat toekennen van het maximaal aantal punten niet kan/mag. 

 

Door: Wilke | Datum: Zondag 12 mei 2019, 14:55 uur

Ik heb een leerling die twee H-bruggen tekent naar 1 H-atoom. Goed of fout?