Vraag 22

Vraag 22

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 9 mei 2019, 16:44 uur

hier uw vragen, opmerkingen over deze vraag.

Antwoord:

Door: Wiersma | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 11:57 uur (Bewerkt op: 11-05-2019 11:58)

Voor alle zekerheid even navragen: 

Valt het delen door 4 (i.v.m. per 1 mol NH3) onder bolletje 2 of 3. Kortom als een leerling alleen vergeet aan het einde te delen door 4, mag ik bolletje 2 dan alsnog toekennen?

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 12:02 uur

Ik heb dat wel gedaan

Je kunt namelijk het of bij het 2de bolletje rekenen of bij het 3de bolletje. Als je het bij het 2de bolletje rekent, dan krijg je een doorrekenfout bij het 3de bolletje (mits daar niet nog een andere fout maken). De discussie is dan arbitair, want het gevolg is hetzelfde namelijk -1pt

Door: Kooijman | Datum: Zondag 12 mei 2019, 00:40 uur

Dan is ook de vraag waar je tekenfout meegenomen moet worden? Als dit ook bij *2 of *3 gerekend mag worden (ik neig zelf naar 3 aangezien de coefficient niet een teken bevat) dan kunnen de fouten simpelweg onder een bolletje geschoven worden. Dat lijkt me zelf wat meer ruimte dan gebruikelijk is...

Door: Manon van der Waal | Datum: Zondag 12 mei 2019, 08:51 uur

Bedoelen ze met absolute waarde het getal met de 10 tot de macht 5 erbij?

Door: Kooijman | Datum: Zondag 12 mei 2019, 11:08 uur

@Manon van der Waal

Ja, maar analoog aan opmerking 2 hoeft de *105 er niet bij te staan als die op het einde er maar bij genoteerd wordt. *1 is dus te verdienen als (-)0,75, (-)2,86, (-)3,935 en (-)0,459 (en evt. 0) de enige waarden zijn die in de berekening voorkomen. De H2O(l) / H2O(g)-fout valt dus onder *1.

Door: Rembrandt de Witt | Datum: Zondag 12 mei 2019, 16:31 uur

Een leerling heeft bij vraag 21 geen coëfficiënten ingevuld (alles 1). Hiermee heeft hij vraag 22 uitgerekend. 2e bolletje niet toekennen (vereenvoudiging van de vraag) of opmerking 3 (consequent gevolg) toepassen?

Door: Schaareman | Datum: Zondag 12 mei 2019, 16:50 uur

Fijne koppeling idd...

Over het plaatsen van de /4 bewerking.... als een leerling verkeerd optelt èn vergeet door 4 te delen wordt wel relevant of het bij het 2e of bij het 3e bolletje gerekend moet worden.

Ik ben bang dat het toch bij het 2e bolltje hoort.....

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 12 mei 2019, 17:41 uur (Bewerkt op: 12-05-2019 17:42)

@ de Witt: normaal zou ik zeggen een te grote vereenvoudiging, maar gezien de opmerking die geen uitsluitsel geeft als gevolg van een te grote vereenvoudiging zou ik het antwoord goed rekenen.

@ Schaarman: horen beiden inderdaad bij bolletje 2.

Door: Sprokholt | Datum: Zondag 12 mei 2019, 18:29 uur

Ik zit toch met het probleem of het delen door de coefficient van ammoniak bij het 2e of 3e bolletje hoort. Ik vind het niet zomaar duidelijk dat het bij het 2e bolletje hoort. Jammer dat het correctiemodel hier zo onduidelijk over is. 

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 12 mei 2019, 19:01 uur

Ik baseer mijn mening dat het bij het 2de bolletje hoort op het feit dat het om de verwerking van een coëfficient gaat. Waarom zou dit dan bij het 3de bolletje horen?