Vraag 23

Vraag 23

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 9 mei 2019, 16:44 uur

hier uw vragen, opmerkingen over deze vraag.

Antwoord:

Door: de Kruif | Datum: Vrijdag 10 mei 2019, 15:05 uur

Is chlorofyl een macromolecuul? Het is wel een groot molecuul, met N-atomen, maar. wanneer is het macro?

Chitine lijkt me goed, toch?

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 11:33 uur

Chitine lijkt mij goed

Chlorofyl niet

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 11:54 uur

Nu ik er verder over nagedacht, lijkt mij chitine niet juist. Want het is niet een SOORT bio-macro-molecuul. Het zou dan koolhydraten moeten zijn

Door: de Kruif | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 13:27 uur

Is koolhydraten dan goed vanwege het bestaan van chitine??

Door: de Kruif | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 13:40 uur

Ik begrijp dit echt niet. Ik heb heel veel moeite met deze formulering.

Noem twee soorten stoffen, daar heb ik een beeld bij.

Maar een soort molecuul? H2O is een soort molecuul dat waterstofbruggen kan vormen, of een soort molecuul  waarvan de massa 18 u is, of een soort molecuul met H- en O-atomen, dat lijkt mij allemaal prima Nederlands. 

Is een soort moleculen persé een ondersoort? En als dat zo is: als voorbeeld: aminozuren zijn dan toch "een soort moleculen", of niet? (natuurlijk niet een macromolecuul, maar dat terzijde). Chlorofyl zijn meerdere soorten van, chitine ook.

Een soort biologische macro-moleculen vind ik een heel vaag begrip. Bovendien: moet het op micro- of op macroniveau beantwoord worden? En wat is dan de defenitie van een soort moleculen? 

Ben ik de enige die hier taalkundig op vastloopt?

 

Door: Suzy Maljaars | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 14:40 uur

De vraag is voor mij ook taalkundig verwarrend. Bij "noem twee soorten biologische macromoleculen" moest ik erg nadenken welke antwoorden in het correctievoorschrift zouden staan. Wat wordt er van de leerling verwacht als antwoord op deze vraag? Welke soorten biologische macromoleculen zijn er eigenlijk?

Bij deze vraag wordt bij mijn leerlingen gemiddeld 0,38 punt gescoord, dit komt voornamelijk door 1 goed antwoord en 1 fout antwoord wat 0 punten oplevert.
3 van de 24 hebben geen antwoord gegeven (leerlingen zonder biologie).

Door: Belgraver | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 14:50 uur

Macromolecuul is volgens wikipedia een molecuul dat uit meerdere duizenden atomen bestaat. Dat sluit hormonen en chlorofiel uit. Britannica heeft het over een diameter van 10 tot 10000 ångström. Tja, daar wordt het niet beter van.

Macromolecuul wordt helaas niet in de sylabus genoemd en dus kan je verwachten dat onze leerlingen die definitie ook niet kennen. Sneu voor de leerlingen want zij dachten eindelijk een makkelijke vraag te krijgen.

Ik houd het voorlopig op "een groot molecuul met één of meerdere stikstofatomen van plantaardig- of dierlijkaard". Blijft de vraag of insuline een groot molecuul is...

Door: de Kruif | Datum: Zaterdag 11 mei 2019, 15:18 uur (Bewerkt op: 11-05-2019 16:13)

Insuline is geen ondersoort moleculen/geen groep en daarmee volgens sommigen hier dus fout, want dat is een voorbeeld van een macro-molecuul en geen voorbeeld van een soort moleculen.

Insuline valt volgens mij in dezelfde categorie als chitine, hoewel daarvan net als van DNA en RNA meerdere soorten zijn (en horen DNA en RNA eigenlijk niet tot dezelde soort?)

Moet een voorbeeld van een soort moleculen worden genoemd of een voorbeeld van een groep stoffen maar dan micro genoteerd als moleculen?

Maar ik schreef al, ik kom er dan ook niet uit wat de definitie van soort moleculen is ;)

Graag jullie hulp.

Door: Kooijman | Datum: Zondag 12 mei 2019, 01:19 uur

Ik zou inderdaad DNA en RNA zelf onder dezelfde "soort" biomoleculen scharen (binnen de context van scheikunde vwo) maar gezien CV dit als voorbeeld van een goed antwoord geeft lijkt me dat hier de definitie "soort macromolecuul" best losjes opgevat mag worden. Zeker aangezien macromolecuul niet een syllabusterm is.

Omdat er niet gespecificeerd in welk organisme lijkt me insuline prima. Verschillende organismen bezitten verschillende versies en het is zeker een macromolecuul.

De term "koolhydraten" lijkt me zonder een toevoeging als "bijv. chitine" niet correct. (Saccahriden daarentegen valt wel wat voor te zeggen.)

Door: Schaareman | Datum: Zondag 12 mei 2019, 17:40 uur (Bewerkt op: 12-05-2019 17:42)

enzymen en hormonen....  is dus goed? Mijn biologiekennis (en die van mijn leerlingen ben ik bang) gaat echt niet zo ver dat ik weet of er geen hormonen bestaan, ergens in de biologie, die onder de macromolecuul definitie zouden vallen... (edit; even gegoogled, FSH is echt wel een hormoon en echt wel een macromolecuul) dus; hormonen is goed.

1 punts vraag met 2 antwoorden.... lekker... ik zou willen suggereren; houd dit soort vragen (en dan 1 punt voor 1 term) lekker op de havo, dit voegt niets toe op vwo niveau....