Vraag 24

Antwoord:

Door: Kooijman | Datum: Maandag 13 mei 2019, 22:00 uur

H3O+ en H+ worden in zowel de syllabus als voorgaande examens meermaals door elkaar gebruikt dus dat lijkt me hier gewoon 3p indedaad.

Door: Vermaat | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 08:42 uur

In de opgave staat niet dat er ook H2O en H+ in de reactie moet staan. Deze deeltjes staan evenmin in het figuur bij de vraag. De leerling moet dus zelf bedenken dat er deeltjes voor en achter de pijl bij moeten en hij of zij moet bedenken welke deeltjes dit zijn. Het lijkt mij niet onlogisch dat iemand bedenkt dat er ook CO2 wordt gevormd. Er zitten ten slotte ook micro-organismen in de biofilm. 
Na de pijl staat in het antwoordmodel 2 HCO3-. DIt zal een evenwicht vormen: 2 HCO3- <-> H2CO3 + CO32-. H2CO3 vormt weer een evenwicht met H2O en CO2.
Het antwoordmodel is beslissend. Hierin staat niet 'uitsluitend' bij de deeltjes in de vergelijking. Een antwoord met CO2 zal daarom goed moeten worden gerekend. 

Door: Muller | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 12:41 uur (Bewerkt op: 17-05-2019 12:43)

Is het volgende 1 punt waard? (1e bolletje)

CH3COO- + H2CO3 --> CH3COOH + HCO3-

Ik neig naar niet, 1 bolletje alleen door extra, in de opdracht niet genoemde stof.

Door: Muller | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 13:06 uur

Ik heb nog een leerling die alle stoffen juist heeft maar het klopt niet ==> 0 punten!

CH3COO- + H2O --> HCO3- + H3O+ + e-