Eindelijk is het zover, de klas mag met eigen onderzoekjes aan de slag. Alleen zijn er altijd groepjes die geen idee hebben wat ze moeten onderzoeken. Deze serie met onderzoekaanzetten kan daarbij helpen.
De onderzoeksaanzetten lopen van klas 2 tot klas 6 en zijn bruikbaar van vmbo-tl tot vwo.
De dichtheid van water bepalen, afhankelijk van de temperatuur kan bijvoorbeeld in klas twee prima gedaan worden. In vwo6 is dat echter nog steeds een uitdaging omdat de aard van het onderzoek en de precisie van een andere orde zijn. Zoiets geldt ook voor het bepalen van de gravitatieversnelling.
Leerlingen moeten nog wel zelf een onderzoeksvraag bepalen, nadenken over de opstelling en de manier van meten en wat verder nog bij onderzoek doen komt kijken.
naam | omschrijving | suggesties | context | sizo | vanaf klas | onderwerp gebied | type onderzoek |
bepalen van de lichtsterkte van een kaars | Hoeveel licht geeft een kaars, is dat niet erg verschillend? | 536 | 3 | licht | waarde bepalen |
Heeft u nog onderwerpen die bij de database passen, geef ze door, dan maken we een nieuwe versie.