Genetica in beweging, hoofdstuk 5, modellen van chromosomen en DNA

22 januari • Marijke Domis, Mieke Kapteijn, Clasien Lever-de Vries

Het interpreteren van beelden moet expliciet en stapsgewijs worden aangeleerd. Een blik werpen op twee verschillende plaatjes van een DNA-molecuul of een animatie bekijken, waarin de splitsing van chromosomen te zien is, is niet genoeg.

Vorige Volgende

Voor een helder begrip zijn activiteiten nodig zoals het opzoeken van de ware grootte, het benoemen van afzonderlijke onderdelen, of het nagaan van verbanden tussen hogere en lagere organisatieniveaus. Het zelf maken van en het spelen met modellen kan veel bijdragen aan het begrip.

In de documenten bij dit artikel horen leerlingopdrachten die gaan over modellen van chromosomen en DNA; daarnaast zijn er er opdrachten die speciaal gaan over het X- en Y-chromosoom.

 

5.1.1_leerlinginstructie-mitose-en-meiose-leggen.pdf 5.1.2a_instructie-tekenen-en-knippen-chromosomen.pdf 5.1.2b_werkblad-tekening-chromosoom.pdf 5_1_2_knipblad-Chromosomen.doc 5_1_3_Gegevens-chromosoom-17-1-8-en-21.docx 5.2.1_leerlinginstructie-DNA-model-van-flesjes-en-blikjes.pdf 5.2.2_docentenhandleiding-DNA-model-van-flesjes-en-blikjes.pdf 5.3.1_ongelabeld-DNA.pdf 5.3.2_DNA-met-kringen.pdf 5.4.1_leerlinginstructie-DNA-replicatie-met-Lego.pdf 5.5.1_leerlinginstructie-eiwitsynthese.pdf 5.6.1_leerlinginstructie-stickeren-met-DNA.pdf 5a_teksten-van-boxen.pdf 5a_NVOX-artikel_Y-chromosoom.pdf 5a_links-en-bronnen.pdf 5.-breipatroon-baby-s-first-DNA-model.pdf
Leswerk