Een ongekookt ei breekt niet wanneer het keihard in een handdoek of laken wordt gegooid. Het geheim is spreiding van remkracht en verlenging van de remweg. Dit geheim verklaart ook de werking van veiligheidsgordels, helmen, bokshandschoenen.
Hoe kun je breekbare voorwerpen zo verpakken dat hun kans om te breken minimaal is?
De demonstratie is zonder verklaring ook geschikt voor de basisschool, de onderbouw en voor open dagen.
De beschrijving van deze demo staat in het boek Showdefysica.
Ik heb de proef afgelopen weken in twee klassen gedaan, een 3-havoklas en een 4-mavo klas. (In het verleden heb ik deze proef al tientallen keren uitgevoerd, variërend van de vakken techniek klas 1 tot vwo-klassen). Een geweldige proef die de leerlingen meestal 2x in hun schoolcarrière bij mij moeten doen: één keer in klas 1 en één keer in 4-mavo.
Ik ben dit keer begonnen met de proef zoals beschreven. Dus het gooien van een ei in een laken. Ik heb bewust gekozen voor een laken in plaats van een badhanddoek. Bij een badhanddoek lukte het de leerlingen niet om de rand goed om te vouwen. Vooraf heb ik een online stemming via Socrative gehouden. In klas 3-havo dacht slechts een kleine 40% van de leerlingen dat het ei zou breken. In 4-mavo lag dat percentage hoger; meer vertrouwen in hun docent? De verbazing was, ondanks de stemming, toch wel groot dat het ei heel bleef.
In de proef staat het slechts bij tips en onderzoek, maar persoonlijk vind ik echt dat je aansluitend de leerlingen de proef ZELF moet laten doen. Dan niet met een handdoek maar met een zo beperkt mogelijke hoeveelheid materiaal.
De materialen die heb mee gegeven zijn:
Aan het einde van het uur liet ik de leerlingen de eieren vanaf het plafond vallen op een vuilniszak.
Leerlingen vinden deze les altijd geweldig! Een bekende proef, maar altijd geslaagd.