Showdefysica2 demo A03, Water koken met ICT

8 december • Ed van den Berg

Leerlingen laten oefenen in redeneren met bewijsmateriaal kan heel goed via demonstraties waarin de docent meer controle heeft over het leerproces dan bij practicum en geen ruis ontstaat door apparatuurproblemen. Leerlingen bedenken variaties op water koken om verklaringen te toetsen.

Vorige Volgende

Om te zorgen dat alle leerlingen betrokken zijn, is er een afwisseling van plenair vragen stellen en metingen uitvoeren en discussies in duo’s of kleine groepjes over de vragen en over de interpretatie van de metingen.

De demonstratie is afkomstig uit een artikel van Walker (2010). We presenteren hier vijf van zijn 11 demonstraties.

De beschrijving van deze demo staat in het boek Showdefysica2.

 

Aanvullingen

De coach bestanden voor dit experiment zijn als bijlage toegevoegd.

Bronvermelding
  1. Boek: Walker, J. (2010). ‘How science works’ and data logging: eleven quick experiments with a kettle. Physics Education, 45(6), 658-670.
A03-waterkoker.cma7 A03-waterkoker_dekselopen.cma7 A03-waterkoker_temp_lucht.cma7
Leswerk