De docent loopt een beweging vóór de klas, de leerlingen schetsen de plaats-tijd grafiek. De docent loopt rond en ziet snel onverwachte fouten.
De docent loopt een beweging vóór de klas, de leerlingen schetsen de plaats-tijd grafiek. De docent loopt rond, ziet snel een stuk of tien antwoorden, vraagt desnoods een korte toelichting, en koppelt klassikaal terug. Dan de volgende beweging. Zo kom je in 20 minuten een stuk verder met grafieken in de kinematica.
De beschrijving van deze demonstratie staat in het boek Showdefysica3.
Literatuur
Beichner , R J. (1996). Test of Understanding Graph-Kinematics. Department of Physics, North Carolina State University, Raleigh, NC 27695-8202.
Berg, E. van den (2019). Formatieve evaluatie door middel van concept checks: Het opsporen van en reageren op misconcepties bij leerlingen. Enschede: SLO (pdf). https://slo.nl/@12540/formatieve-evaluatie-0/
Diepenbroek, P. (2021). Intuïtie creëren voor bewegen. NVOX, 46(10), 58-59.
Sokoloff, D.R.., R.K. Thornton (1997). Using interactive lecture demonstrations to create an active learning environment. The Physics Teacher, 44(12), 340-347.
Thornton, R.K., D.R. Sokoloff (1998). Assessing student learning of Newton’s laws: The force and motion conceptual evaluation and the evaluation of active learning laboratory and lecture curricula. American Journal of Physics, 66(4), 338-352.