Computersimulaties in de sciencevakken

Nico Rutten, Onne Slooten

Computersimulaties zijn vrij beschikbaar op het internet. Het is eenvoudig om deze in te zetten tijdens de les als er een digibord aanwezig is. Uit studies, zoals TIMMS (2012), blijkt dat de meeste natuurkundedocenten dit ook doen. De inzet van simulaties kan leerresultaten verbeteren, vooral als voorbereiding op practica (Rutten, van Joolingen, & van der Veen, 2012). Onderzoek naar leereffecten blijkt vooral gericht te zijn op individueel leren of leren in kleine groepjes. Klassikaal lesgeven met computersimulaties blijkt echter minder onderzocht te zijn. Die context biedt een docent juist extra mogelijkheden om het proces van onderzoekend leren te ondersteunen

NVOX

NVOX 2015 • nummer 8 • bladzijde 425 - 426

Artikel lezen?

Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in

Nog geen lid? Meld u aan!