De intelligente veer

Henk Mulder

Elke avond vertrekt uit de Noorse havenstad Bergen om 20 uur een gecombineerde vracht- en passagiersboot, die heel de kust afvaart tot langs de Noordkaap naar de Russische grens. De maatschappij functioneert al 90 jaar en heeft elf schepen in dienst. De reis naar het Noorden duurt, dag en nacht varen, een week. Hierbij worden 35 havens aangedaan. Het transport is kleinschalig. Voor die klant een partij dozen, daar een andere een stel oliedrums. Ook de post gaat mee. Voor het laden en lossen wordt gebruik gemaakt van een kraan, waaraan een hefvork hangt. Als er geen bijzondere voorziening was getroffen, zou de onbelaste vork in een andere stand aan de kabel hangen dan de belaste. Immers het zwaartepunt is dan wat opgeschoven. Maar, voor praktisch gebruik zou de werkvloer in beide gevallen vrijwel horizontaal moeten blijven. Want bij landing op de kade of op het scheepsdek is dat het gemakkelijkst werken in het geval de vork onder een pallet moet worden geschoven of eronder weggetrokken. Daartoe is de hefvork aan de bovenzijde uitgerust met een dubbel ophangpunt, een voor de onbelaste en een voor de belaste toestand. In plaats van met de hand het ophangpunt telkens te verstellen, zorgt een veer, te zien op de rechter foto, voor een automatische verschuiving.

NVOX

NVOX 1989 • nummer 2 • bladzijde 72 - 73

Artikel lezen?

Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in

Nog geen lid? Meld u aan!