Een digitale les over het foto-elektrisch effect
Ed van den Berg, Luiza Vilarta Rodriguez, Anjo Anjewierden, Jan van der Veen
Leerlingen komen binnen, vormen groepjes van twee of drie rond een laptop, en binnen een paar minuten regent het termen als fotonen, elektronen, intensiteit, golflengte, en frequentie. De discussies gaan door tot enkele minuten voor het einde van de 60-minuten les en dat is bijzonder; een les waarin continu geredeneerd wordt met de bedoelde begrippen.
Figuur 1. Drie hypothesen die misschien toch fout zijn.
Figuur 2. Licht valt op een metaal en elektronen komen eruit (simulatie Anjo Anjewierden). Met opzet is gekozen voor een opstelling zonder schakeling met remspanning
Figuur 3. Simpele bediening van de simulatie. In een andere versie kan het metaal gekozen worden. Na ‘start’ zie je al of niet elektronen verschijnen en aantallen en kinetische energie worden gemeten en verschijnen in tabel en grafiek.
Vorige
Volgende
NVOX
NVOX 2020 • nummer 8 • bladzijde 418-419
Artikel lezen?
Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in