Feynmandiagrammen en wisselwerkingsdeeltjes

Hans Bormans, Piet Lijnse, Paul Verhagen

In het nieuwe natuurkunde-examenprogramma vwo is een deel van de hoge-energie fysica opgenomen. Hoewel er sprake van is, dat dit deel weer geschrapt wordt voor het werkelijk aan de orde is geweest, is het interessant om de didactiek van dit onderwerp te belichten. In eerdere artikelen is ingegaan op ervaringen met dit onderwerp in de klas! Daarbij bleken Feynmandiagrammen voor leraren én leerlingen een moeilijk punt te zijn. Wat stellen ze eigenlijk voor? Hoe moet je ermee omgaan en wat kun je ermee doen? Op die vragen gaan we in dit artikel nader in. Allereerst besteden we aandacht aan hun fysische betekenis; daarna zullen we ingaan op problemen die leerlingen met deze diagrammen hebben. Daaruit resulteren enkele aanbevelingen voor hun behandeling.

NVOX

NVOX 1993 • nummer 8 • bladzijde 356 - 359

Artikel lezen?

Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in

Nog geen lid? Meld u aan!