Optica in een cocktailglas: de verklaring

Rob van Haren

Vakdidacticus Steller zette zijn studenten tijdens de didactiekcolleges omstreeks 1970 graag met een demonstratieproef op het verkeerde been. Hij ontlokte ons voorspellingen waar we na de ontknoping via de demonstratieproef veel plezier mee hadden en veel van leerden. Die hobby heb ik van hem overgenomen (Van Haren, 1990). 

Er is ondertussen genoeg literatuur over demonstraties (bijvoorbeeld: Ehrlich, 1997). Het project Galileo tracht met ‘Concep Tests’ (in een leerzaam soort quiz) de betrokkenheid van de leerlingen te kanaliseren. Demonstraties zijn effectief indien de leerlingen er actief bij betrokken worden door ze te laten voorspellen en erover gaan discussiëren (Crouch, 2004).

NVOX

NVOX 2007 • nummer 4 • bladzijde 175-176

Artikel lezen?

Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in

Nog geen lid? Meld u aan!