Redactioneel: Communicatie

Anneke Thurlings

Redactioneel van NVOX-hoofdredacteur Anneke Thurlings: Communicatie

Onlangs volgde ik een workshop, die gegeven werd door Diederik Jekel, over communicatie. Hij legde uit dat communiceren vaak gepaard gaat met emotie. Zo vraagt hij bij een  gesprek met mensen die tegen vaccinatie zijn : “Waar ben je bang voor”? in plaats van gelijk uit te leggen hoe het zit met die vaccinaties en hoe de eiwitten zich uitvouwen. Diederik kan dat, ik vind dat moeilijk. Het niet herkennen waar de emotie zit in een gesprek levert vaak ongemak op. Beide partners voelen zich niet begrepen. “Ik kan aanpassen hoe ik praat, niet hoe jullie luisteren”, volgens Jekel.
Mijn variant daarop is: ik kan aanpassen wat er in NVOX gepubliceerd wordt, niet hoe en wat jullie lezen. Daarvoor hebben we reacties van lezers nodig. Je bent van harte uitgenodigd te laten weten wat je goed vindt en wat minder.
Wil je meer invloed hebben op de inhoud van NVOX dan kun je ons helpen door redacteur of eindredacteur te worden. Er is plek genoeg.
Gelukkig begrijpt het CvTE dat de NVOX een belangrijk communicatiemiddel is bij wijzigingen en aanpassingen in examenprogramma’s.
In dit nummer lees je over wijzigingen in de syllabi natuurkunde, scheikunde en biologie. Ook zijn er twee artikelen opgenomen over de manier waarop we voortaan om moeten gaan met significante cijfers in de examens scheikunde en natuurkunde. Volgens mij is dat geen trucje, maar een belangrijk onderdeel van een onderzoek. Hoe nauwkeurig is een meting uitgevoerd? Ik wil dat meestal graag weten, maar niet altijd: alleen als het ertoe doet. De correctie bij eindexamens is daarom aangepast. Niet omdat ik dat gezegd heb of dat vind, maar omdat er geluisterd is naar het veld. Misschien is kunnen luisteren wel het allerbelangrijkste van communiceren.


Hoofdredacteur NVOX

5_NVOX22_TDS_NR-3.pdf
NVOX

NVOX 2022 • nummer 3 • bladzijde 5