Redactioneel van NVOX-hoofdredacteur Anneke Thurlings: Dichtheid
Een van mijn eerste natuurkundelessen ging over dichtheid, of soortelijk gewicht zoals dat toen nog heette. Een 2-havoklas luisterde naar mijn verhaal over balsahout, staal en kwik. Ook het grapje over een pond veren en een pond lood kwam voorbij. Maar of ze mij begrepen? Ik gaf balsahoutjes door en een flinke pot met kwik, dat mocht toen nog. Die pot kwik maakte wel indruk. Ik liet ook nog even zien dat een stalen kogel blijft drijven op het kwik en ook dat was bijzonder vonden de leerlingen. Eind goed al goed dacht ik optimistisch; huiswerk opgeven en op naar de volgende klas.
Twee dagen later had ik de 2-havoklas weer. Maar voordat ik begon, kwam er een jongetje met tranen in zijn ogen naar mij toe: “Mevrouw, ik kan het echt niet onthouden. Mijn moeder heeft mij overhoord maar het lukt gewoon niet.” Ik begreep niet wat er gebeurd was en vroeg wat er zo lastig was. “Er staat een lange lijst met stoffen en dichtheden in de paragraaf en het lukt mij niet om die allemaal te leren.” Arm kind dacht ik meteen, dat was natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Snel legde ik uit dat je die dichtheden helemaal niet uit je hoofd hoeft te kennen maar dat hij dat niet kon weten want ik was, bij het opgeven van het huiswerk, vergeten dat erbij te zeggen. Ik heb toen veel van die jongen geleerd: geef bij huiswerk goed aan wat wel en wat niet geleerd moet worden. Wat voor ons vanzelfsprekend is, is dat voor een leerling zeker niet.
In deze NVOX staat een leuke variant op het experiment waar de dichtheid van ‘goud’ bepaald moet worden. Ekaterina Reijnen schrijft erover. Heeft u ook zo’n leuk idee?
Wij ontvangen uw reactie graag op redactie@nvon.nl
Hoofdredacteur NVOX
redactie@nvon.nl