Redactioneel van NVOX-hoofdredacteur Anneke Thurlings: Hybride
Een jaar geleden dacht ik bij het woord ‘hybride’ alleen nog maar aan auto’s en dan vooral aan de Japanners. Die auto’s rijden elektrisch en op benzine. Ook kende ik het begrip vanuit de biologie: een muilezel is een hybride van een paard en een ezel. Een jaar later werkt mijn dochter alleen nog hybride: ze wisselt van vaste fysieke ontmoetingsruimten naar werkplekken voor onderweg, en via het thuiskantoor naar een hippe en robuuste virtuele werkomgeving en heeft daarbij vooral behoefte aan snelle wifi.
Ook hybride lesgeven is een vaardigheid geworden die we ons snel eigen hebben moeten maken. Een deel van de klas thuis, een deel op school. Als een docent van thuis uit lesgeeft aan een klas op school is het soms erg vrijblijvend als er geen assistent in de klas aanwezig is. Maar als de leerlingen deels thuis zijn, is het lastig om iedereen gelijke aandacht te geven. In de bijdrage van Jong NVON leest u hoe u toch grip kunt houden op deze situatie.
Hybride practicum geven is een optie als u het artikel 'Thuis experimenteren met Coach' gelezen hebt.
Maar waarom zijn er eigenlijk nog steeds geen hybride examens? Als voormalig medewerker van Cito weet ik dat er voor natuurkunde jaren geleden al havo- en vwo-compex-examens waren, die helaas stopgezet zijn. Op het vmbo-BB en KB en op het mbo maakt men wel gebruik van digitale examens en dat gaat prima. Er zijn, voor zover ik weet, geen pilots meer voor andere niveaus. Na 3 uur schriftelijk examen schiet de kramp in mijn hand, alleen al bij de gedachte. Kunnen we het CvTE weer eens wakker schudden?
Mocht u dit allemaal teveel zijn, dan kunt u mogelijk rust vinden door het artikel over burn-out op pagina 9 te lezen.
Ik wens u sterkte in deze hybride en hectische periode van het schooljaar.
Hoofdredacteur NVOX