Redactioneel: Lio's

Anneke Thurlings

Redactioneel van NVOX-hoofdredacteur Anneke Thurlings: Lio's

De leraren in opleiding, de lio's zijn onze tijdelijke collega’s van nu en de collega’s van morgen.
Ze komen met een scala aan opdrachten van de lerarenopleidingen naar school: ‘lever een organisatiemodel van de school’, via een pedagogische opdracht naar ‘gewoon’ lesgeven. Het ziet er heel doordacht uit, en dat is het vast ook, maar zenuwachtig zijn ze allemaal. Het is ook spannend zo’n school, zeker in de rol van docent. Ze verdwalen tussen de 6-vwo’ers want veel ouder zijn ze vaak niet, maar je merkt dat ze zich nog niet thuis voelen tussen de zittende docenten. Van sommige lio's merk je na tien minuten al dat het goed gaat, bij anderen duurt het langer. Maar er is gelukkig veel te leren, ook in het vak van docent.
Mijn eigen stage duurde drie maanden. En dat was dan nog de lange stage. Ik was ‘hospitant’ in Amersfoort bij een bijzondere natuurkundedocent. Hij liet mij kleine stukjes van een les doen, een brokje van 10 minuten. Daarna bespraken we dat en noemde hij uitsluitend de positieve punten uit dat stukje les. Dat motiveerde mij bijzonder en mijn zelfvertrouwen groeide. Wat een topper die man.
In deze NVOX staan twee artikelen van lio's die stage liepen bij een school in Suriname. Anouk, Sietse en Sylas, studenten van de Hogeschool Utrecht, beschrijven in het eerste  artikel hoe hun Surinaamse school verschilt van een school in Nederland. Ik heb het met belangstelling gelezen. In het tweede artikel is er aandacht voor hun bijdrage aan het BLiNaS- project, waar Surinaamse docenten geschoold worden in het geven van practicum of het demonsteren van een proef en het gebruiken van andere lesvormen dan frontaal lesgeven. Ik ben blij met hun bijdrages voor NVOX en beveel de artikelen die zij schreven dan ook van harte bij u aan.

Hoofdredacteur NVOX

453_NVOX20_TDS_NR-9.pdf
NVOX

NVOX 2020 • nummer 9 • bladzijde 453