Schrijven is een van de meest gebruikte manieren om leerlingen leerstof te laten verwerken. Vaak monden praktische opdrachten en opdrachten uit het leerboek uit in een schriftelijk verslag. Helaas ziin docenten niet onverdeeld gelukkig met de kwaliteit van het schrijfi,r,erk ('knip- en plakwerk') en beleeft de leerling soms weinig plezier aan het maken van die opdrachten. Het is ook de vraag in hoeverre deze verwerkingsopdrachten leerlingen daadwerkeliik laten nadenken over de leerstof. Door de verwerkingsopdrachten anders te formuieren, kan meer leerwinst worden behaald.
In een reeks van drie artikelen laten Carien Bakker en Theun Meestringa zien hoe je met eenvoudige schrijfopdrachten het denken van de leerlingen over het vak kunt stimuleren. Deel I bespreekt waarom verwerkingsopdrachten uit het boek het denken soms onvoldoende bevorderen. In deel 2 en deel 3 in volgende nummers van NVOX volgen een achttal schrijfopdrachten waarmee het denken meer wordt gestimuleerd.
NVOX
Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in