Voorwoord: Waar staat de NVON voor?

Jan Jaap Wietsma

Het voorwoord van voorzitter Jan Jaap Wietsma in NVOX 3 (2025)

Waar staat de NVON voor?

Als dit voorwoord verschijnt, duurt het nog maar enkele weken tot de NVON haar vijftigste verjaardag viert, op 12 april 2025 om precies te zijn. Je zou kunnen zeggen dat we als vereniging inmiddels wel weten waar we de mosterd halen. In de week dat ik dit voorwoord schrijf, ging het eerste gesprek dat ik voerde over de vraag: waar staat de NVON voor, wat maakt dat je lid van deze vereniging wordt?

Ik wil die vraag eens bekijken vanuit het perspectief: wat hebben we in die vijftig jaar NVON aan waardevols opgebouwd met elkaar? Laten we er gemakshalve vanuit gaan dat er onderwijs in bètavakken gegeven wordt, door bevlogen en bevoegde leraren, ondersteund door deskundige technisch onderwijsassistenten en dat het voor deze professionals belangrijk is om samen op te trekken.

Goed les geven vraagt om gedegen kennis over het vakdomein, zoals biologie of techniek, én je moet weten aan wie en hoe je daar onderwijs over geeft. Een combinatie van inhoudelijke kennis en vakdidactisch inzicht hoe je deze kunt overdragen. Dat is het unieke gebied waaromheen onze collega’s zich een halve eeuw geleden verenigd hebben. En al eerder, want de NVON is voortgekomen uit verenigingen voor onderwijs in de natuur- en scheikunde (Velines) en biologie (Velebi), die al tientallen jaren daarvoor gevormd zijn.

Een paar jaar geleden is het werk van de NVON beschreven in drie speerpunten: ontmoeten, ondersteunen en vertegenwoordigen. Inmiddels zijn we al een poosje bezig om onze nieuwe website aan de hand van deze kernwoorden in te richten. Iets dergelijks moet ook gebeuren voor de interne organisatie en aansturing van de vereniging. Inhoudelijk zeggen deze speerpunten niets over de unieke waarde van onze vereniging. In de NVON komt de expertise vanuit de natuurwetenschappelijke richtingen en vakdidactiek bij elkaar én de vereniging vormt de verbinding van de professionals die daarmee bezig zijn. Zij ondersteunen en ontmoeten elkaar. Als vereniging treden we naar buiten en vertegenwoordigen de beroepsgroep op allerlei manieren. Als vereniging bundelen we expertise. Deze kennis haal je niet zomaar uit een boekje, die zit in de collectieve ervaring van ons allemaal. We delen die kennis onderling, via onze vakbladen, website, boeken, conferenties en gesprekken, en maken die kennis vindbaar. Doordat we verenigd zijn, kunnen anderen ons bereiken en onze expertise raadplegen. We kunnen opkomen voor het belang van goed onderwijs op ons kennisdomein, bijvoorbeeld aandacht voor techniek of duurzaamheid, of om te strijden voor voldoende lesuren en goede arbeidsvoorwaarden. Het initiatief van vele jaren geleden om te komen tot een tabellenboek voor de bètavakken heeft geleid tot de huidige Binas, die zich ontwikkelde tot een standaardwerk in de les en bij de examens. Het NVON-mededelingenblad is uitgegroeid tot het volwaardige vaktijdschrift NVOX dat u nu in handen heeft. De NVON bevordert kwaliteit als het gaat om onderwijs in de natuurwetenschappen.

Scherp krijgen waar we als vereniging voor staan, welke activiteiten we daarvoor opzetten én ons als vereniging goed organiseren, vraagt de komende tijd nog het nodige denkwerk. Dat denkwerk pakken we op met leden die in secties, bestuurscommissies, redacties of werkgroepen actief zijn. Laat het mij weten als je hier ook graag bij betrokken wilt zijn. Onze bundeling van expertise in de NVON kunnen we zo verder laten uitgroeien tot een hoogwaardig kenniscentrum voor het bètaonderwijs.


Jan Jaap Wietsma
Voorzitter NVON
Reacties naar: j.j.wietsma@nvon.nl

3_Voorwoord-Waar-staat-de-NVON-voor-NVOX-3_2025.pdf
NVOX

NVOX 2025 • nummer 3 • bladzijde 3