De opwekking van electrische energie met windturbines mag zich verheugen in een toenemende belangstelling, al zullen de dalende olieprijzen het enthousiasme voorlopig wel wat getemperd hebben. In de natuurkundelessen wordt er echter nauwelijks aandacht besteed aan windenergie of windmolens. De interesse bij leerlingen is er wel, getuige het relatief grote aantal leerlingen dat bij het 3e klas PLON thema "Energie Thuis" voor het onderwerp "windenergie" kiest. Er zijn, onder andere bij het PLON, diverse eenvoudige windmolens voor schoolgebruik ontwikkeld. 12•
Bij al deze experimenten dient de molen buiten te worden opgesteld, waardoor het experiment door ongeschikte weersomstandigheden vaak niet uitgevoerd kan worden. In het kader van het schrijven van de thema's "Energie en kwaliteit" voor 4-HAVO en "Energie" voor 5-VWO is er nu ook een laboratorium-experiment voor een snellopende windmolen ontwikkeld. In tegenstelling tot bovenstaande voorbeelden ligt hierbij niet de nadruk op het bouwen van de molen, maar op het doen van het experiment en het verwerken van de meetresultaten.
Het experiment kan ook los van de genoemde thema's deel uitmaken van een bovenbouwpraktikum of van een praktisch schoolonderzoek. Voor de "betere" leerlingen is de opstelling ook in het derde leerjaar bruikbaar.
NVOX
Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in