<title>NVON</title>
De cursus vindt plaats in de periode januari t/m april 2025. De cursus wordt mede gesponsord en georganiseerd door Modeling Teachers International, Bètapartners en de NVON.
In deze intensieve online cursus over het gebruik van Modeldidactiek wordt ingegaan op vragen als: Wat is een wetenschappelijk model? Hoe ziet wetenschappelijk modelleren eruit in bètalessen? Hoe kan door focus op modelleren het begrip van wetenschap verbeteren.
Inhoud cursus:
De cursus zal worden verzorgd door prof. dr. Mark Lattery, een ervaren workshopleider van de University of Oshkosh, Wisconsin (US), met als vakgebieden zowel deeltjesfysica als didactiek van natuurkunde. Hij is president van Modeling Teachers International.
Opbouw cursus
De Engelstalige cursus is asynchroon en online. De cursusinhoud is verdeeld in 8 onderwerpen en verspreid over 16 weken (één onderwerp per twee weken, vaste deadlines). Opdrachten omvatten: virtuele laboratoria, online discussies, lezen van onderzoeksliteratuur over science-onderwijs, simulatie-oefeningen en schriftelijk reflecteren. Ingeleverd werk wordt nagekeken en van feedback voorzien. Discussies vinden plaats via een forum, waar je je eigen werk deelt en reacties plaatst op het werk van anderen.
Live bijeenkomsten
Om te oefenen met het gebruik van whiteboard-discussies in de klas, wordt de cursus aangevuld met een aantal live sessies, georganiseerd door de Nederlandse Modeldidactiek PLG. Tijdens deze sessies kunnen docenten samenwerken aan hun opdrachten en deze met elkaar bespreken.
Wat is Modeldidactiek?
Modeldidactiek (zie ook Wikiwijs, link https://maken.wikiwijs.nl/203809/Modeldidactiek) is een didactische methode voor docent-gestuurd ontdekkend leren voor de bètavakken, waarbij leerlingen samenwerkend komen tot conceptuele modellen o.a. met experimenten die zij zelf vormgeven. Deze aanpak leert hen heen-en-weer denken tussen verschijnselen en modellen/begrippen, weergegeven in verschillende representaties, zoals tabellen, grafieken, schetsen, schematische weergaven, formules, analogieën en fysieke modellen. De aanpak is gebaseerd op Modeling Instruction uit de US, die al decennia lang wordt toegepast en onderzocht. Belangrijk onderdeel van de cursus is het lezen en bespreken van de artikelen uit de onderzoeksliteratuur waarop Modeling Instruction is gebaseerd.
Deze cursus is gebaseerd op één van de cursussen van Oshkosh University of Wisconsin uit het teacher professional development program.
Hierbij wordt de cursus verspreid over een langere periode dan in deze syllabus (16 weken)
Voor meer informatie over de aanpak zie ook Modeling Instruction, E. van den Berg; O. Slooten NVOX 2022 • nummer 8 • bladzijde 16-17
Voor een diepgaand begrip van natuurkunde is inzicht in de concepten essentieel, en dit kan alleen worden bereikt door leerlingen aan het denken te zetten. Wetenschappers en wiskundigen leren door te doen: zij construeren en gebruiken conceptuele modellen van de verschijnselen en testen deze om de uitkomsten van experimenten te voorspellen. Dit construeren gebeurt in onderlinge discussie en via het bereiken van consensus. In lessen volgens Modeldidactiek werken leerlingen op dezelfde manier, waarbij zij hun begrip, vaktaal en vaardigheden ontwikkelen. Zij leren denken als wetenschapper / engineer / vakman en ontwikkelen zelfvertrouwen om zelfstandig bèta of technische problemen aan te pakken in een veelheid aan situaties.
Docenten en lerarenopleiders natuurkunde, scheikunde en biologie. En is mogelijk ook interessant voor lerarenopleiders van andere bètavakken als kennismaking met deze didactiek.
Hbo/wo niveau
De cursus wordt verzorgd door prof. dr. Mark Lattery. Een ervaren workshopleider van de University of Oshkosh, Wisconsin (US), met als vakgebieden zowel deeltjesfysica als didactiek van natuurkunde. Hij is president van Modeling Teachers International..
De cursusinhoud is verdeeld in 8 onderwerpen en verspreid over 16 weken. Één onderwerp per 2 weken met een vaste deadline. Je werkt tussentijds zelfstandig aan het bestuderen van het materiaal en uitwerken van opdrachten. Het ingeleverde werk wordt nagekeken en van feedback voorzien. Discussies vinden plaats via een forum.
+/- 50 uur
Online en indien voldoende animo ook live bijeenkomsten (locatie en data n.t.b.)
€ 650 euro
Early bird: € 550 euro (geldt tot 25 oktober 2024)
€ 550 euro voor deelnemers van scholen die zijn aangesloten bij Bètapartners.
Early bird: € 450 euro (geldt tot 25 oktober 2024)
Je kunt je hier inschrijven.
Voor vragen kun je terecht bij Liliane Bouma: liliane@lilianebouma.nl