Ecologie leren & onderwijzen: Het boek behandelt de didactiek van de ecologie en is voor docenten van het VO bedoeld. Het laat zien wat gevraagd wordt in examenprogramma’s, beschrijft hoe leerlingen ecologische concepten leren en hoe figuren en teksten aan dat leren kunnen bijdragen. Het vat in tien leerhindernissen samen wat leerlingen lastig vinden bij het leren en leraren bij het onderwijzen. Bovendien bevat het boek een schat aan leeractiviteiten, die aansluiten bij de leerhindernissen en binnen of vlakbij de school kunnen worden gedaan. En het biedt daarnaast ook nog acht verhalen over onderzoek dat gedaan wordt naar de natuur van de stad, landbouw, circulaire economie, bosbeheer en naar verbondenheid met en verantwoordelijkheid voor de natuur. Dit boek is een uitgave in de NVON-reeks en verkrijgbaar in de webshop.
‘Juf, ik zie een oogdiertje!’ Voor deze leerling die onder de microscoop een andere wereld ontdekt, gaan biodiversiteit, voedselketens en successie leven en wordt ecologie een blijvende belevenis. Dat is hard nodig, want in de hoofden van veel leerlingen is de buitenwereld een invasieve exoot. Daar moeten we in het biologieonderwijs mee concurreren.
Dit boek helpt. Het ‘leren & onderwijzen’ in de titel dekt de inhoud. Ecologische experts leverden leerzame intermezzo’s over actuele ecologie op de schaal van worm tot wereld. De vele bijdragen van ervaren leraren en vakdidactici maken het een gulle bron van leertheorie en onderwijspraktijken, waarmee je abstracte ecologie concreet, pakkend en effectief kunt onderwijzen van vmbo tot vwo.
Dit boek is compleet; het biedt een breed scala aan leeractiviteiten waardoor hoofden gaan denken, harten voelen en handen vies worden. Zo kan beleving leiden tot betrokkenheid die weer bijdraagt aan begrip, juist van die complexe verbanden in de ecologie. Betrokken mensen met ecologisch inzicht zijn uiteindelijk nodig om bij te dragen aan een groene, natuurlijke en duurzame toekomst.
De beschreven leeractiviteiten helpen te snappen wat in het schoolboek en in BINAS staat, maar ze nodigen vooral uit om buiten je boek te gaan. Naar buiten – simpel om onkruid te plukken en daarbij vieze handen te krijgen, of complex door het maken van een toets in het veld.
Ecologie snap je pas als je het ziet.
Het boek 'Ecologie leren & onderwijzen' :
Voor een volledige inhoudsopgave van het boek, klik hier
Het boek is een uitgave in de NVON-reeks, nr. 15