25 mini-demonstraties

Een van de belangrijkste doelen van natuurkunde-onderwijs is dat leerlingen natuurkundige verschijnselen in hun omgeving leren herkennen en leren koppelen aan natuurkundebegrippen. Omgekeerd krijgen die begrippen alleen betekenis door die koppeling met verschijnselen, alleen zo kunnen ze begrepen worden. Dit vereist dus verschijnselen in de les door middel van demonstraties, practicum of YouTube. Gelukkig geeft de natuurkunde heel veel mogelijkheden voor korte en snelle demonstraties die geen speciale apparatuur vereisen. Soms kosten ze minder dan twee minuten lestijd: vandaar mini-demonstraties. In een kaal klaslokaal met leerlingen (en wat zij meebrengen) kan vrijwel elk voorwerp gebruikt worden voor demonstraties en visualisaties van natuurkundebegrippen.

Vorige Volgende
Terugkoppeling

Terugkoppeling 2017 • nummer 3 • bladzijde 17 • auteur Ed van den Berg

Artikel lezen?

Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in

Nog geen lid? Meld u aan!