Sta stil bij techniek, breng techniek in beweging

Janinka Vermeulen • Sanne Bas

Leerlingen zijn van nature praktisch, onderzoekend en creatief ingesteld. Ze willen leuk en uitdagend onderwijs. Ze willen ontdekken wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn.

Vorige Volgende

Vanwege innovatieve ontwikkelingen in de maatschappij lijkt het tegenwoordig ook belangrijk dat leerlingen 21eeeuwse vaardigheden ontwikkelen en digitaal geletterd raken. Omdat ook techniek en technologie overal zijn, gaat het niet alleen om digitale, maar ook om technologische geletterdheid!

Daar komt bij dat leerlingen via techniek en technologie kunnen ontdekken wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. In techniek of technologie, maar ook in andere sectoren. Met behulp van techniek en technologie kunnen leerlingen leuk en uitdagend onderwijs krijgen. Door techniek en technologie kunnen leerlingen praktisch, onderzoekend en creatief bezig zijn.

Breng techniek in beweging. Overal. Spelenderwijs. Techniek en technologie op de basisschool, in de onderbouw, in de bovenbouw. In vmbo, havo en vwo. Als inhoudelijk doel of als didactisch hulpmiddel. In het kader van Oriëntatie of binnen vakken als Dienstverlening & Producten (D&P), Produceren Energie Installatie (PIE), Informatietechnologie (IT), Technologie & Toepassing (T&T) en zelfs in Wiskunde, Natuurkunde, Handvaardigheid, enzovoorts.

Sta hierbij stil

Breng techniek in beweging – overal

Kris Cross
Op Prinsentuin van Cooth in Breda starten leerlingen direct in leerjaar 1 met de ontdekkingsreis naar hun talenten en interesses. In de eerste twee leerjaren maken ze door middel van projecten alvast kennis met de profielen Groen, Technologie en Zorg & Welzijn uit hun bovenbouw. Geen ‘zomaar’-projecten. Nee, bijzondere projecten. Kris Cross-projecten, projecten waarin profielen samenkomen, bijvoorbeeld de combinatie Groen & Technologie of de combinatie Zorg Welzijn & Technologie.

Uitdaging & variatie
Dit combineren van inhouden van profielen heeft de school doorgetrokken in haar bovenbouw. In de leerjaren 3 en 4 nemen leerlingen namelijk deel aan het profiel van hun keuze. Binnen elk profiel komt ook bijpassende technologie aan de orde. Naast hun profiel kiezen de leerlingen in elke keuzeperiode uit de negen (Kris Cross-) projecten die de school aanbiedt. Elk aangeboden project, met de bijbehorende lessen, verantwoordt de school via PTA’s voor een keuzevak. Ook in de bovenbouw komen leerlingen dus technologie tegen: in de Kris Cross-projecten én in elk profiel.

Hart
Op Prinsentuin van Cooth zitten leerlingen dus nooit ‘vast’ binnen een profiel. De school wil haar leerlingen ruimte bieden om zich te ontwikkelen. Ze wil hen dingen leren, maar ook laten groeien. Ze wil hen laten ervaren dat zij meer kunnen dan ze dachten. Ze wil hen dingen laten doen die ze nooit voor mogelijk hielden. Iedereen leert door te ervaren, met vallen en opstaan! Kunnen kiezen hoort daarbij. Het bieden van uitdaging, variatie en gecombineerde vakken zorgt voor ‘zin in school’, ontdekken wie je bent en jezelf ontwikkelen. Dat is het hart van deze school.

Ontdekken van talent in TOP-lessen
In de onderbouw voeren de leerlingen de Kriss Cross-projecten uit tijdens de Talenten Ontdek Plek-lessen. Zo ontdekken ze waar ze goed in zijn en ontwikkelen ze zich daarin verder. Ze ontdekken wat bij hen past. Op die manier maken leerlingen een goede keuze uit de profielen. Tegelijkertijd leren ze de ‘21-eeuwse vaardigheden’ te gebruiken. Zo raken ze optimaal voorbereid op de toekomst!

Groen
Zoals de naam al doet vermoeden gaat het bij dit profiel veel over natuur en milieu. Leerlingen gaan aan de slag met planten en dieren en met zaken als gezonde voeding en duurzaamheid. Maar Groen is nog veel meer dan dat... Technologie en Groen zijn nauw met elkaar verbonden. Daarom maken leerlingen ook kennis met bijvoorbeeld foodprinting, pharma-food, drones en robotisering.

Technologie
De leerroute Technologie valt bij Prinsentuin van Cooth onder het profiel D&P. Het onderwijsprogramma is gericht op technologische innovaties in de techniek en in andere sectoren.  Nieuwe slimme technieken, 3D printen, ontwerpen, innoveren en duurzaamheid zijn kernwoorden die bij deze route passen.

Zorg & Welzijn
In dit onderwijsprogramma maken leerlingen kennis met verschillende werkvelden uit dit profiel zoals: ziekenhuis, horeca, recreatie, beautysalon, sportschool, kinderdagopvang en gehandicaptenzorg. Maar ook in de zorg komt steeds meer technologie voor. Denk bijvoorbeeld aan de zorgrobot. Leerlingen kunnen alvast met haar of hem kennismaken.

BDF Advies
BDF Advies ondersteunde Prinsentuin van Cooth bij haar curriculumontwerp. BDF Advies is een netwerk van onderwijsadviseurs met ervaring in vo (vmbo en h/v), mbo en hbo in verschillende vakgebieden. We staan voor betekenisvol onderwijs: leren als een professional, leren door doen, innovatieve inhouden.

Meer informatie
Carla van den Brandt I bdfadvies.nl

2019-Q1-Terugkoppeling-Beweging-StaStilBijTechniek.pdf
Terugkoppeling

Terugkoppeling 2019 • nummer 1 • bladzijde 14