Het is belangrijk dat vakken in samenhang worden aangeboden. Daarvoor moeten ook de examenprogramma’s op elkaar afgestemd worden. Waar op pagina 16 de samenhang tussen natuurkunde (nask1) en de profielvakken al aan bod kwam, duiken we hier in het afstemmen van het nask1-examenprogramma op de beroepsgerichte profielvakken.
In de tabel zie je het huidige examenprogramma van nask1. Het is gedefinieerd in exameneenheden met bijbehorende code, waarbij elke exameneenheid bestaat uit één of meer eindtermen (niet in de tabel weergegeven). Per leerweg staat aangegeven of de exameneenheid deel uitmaakt van het examenprogramma (x) en het centraal examen (CE).
Het schoolexamen voor een bepaalde leerweg heeft in ieder geval betrekking op exameneenheid K3 (Leervaardigheden), en op de eenheden die geen deel uitmaken van het centraal examen, maar wel van het examenprogramma. Ook andere eenheden die wél in het centraal examen aan bod komen, mogen in het schoolexamen worden opgenomen. Dat geldt ook voor andere relevante vakonderdelen, die per kandidaat kunnen verschillen.
Exameneenheden |
BB |
KB |
GL/TL |
|
NASK1/K/1 |
Oriëntatie op leren en werken |
x |
x |
x |
NASK1/K/2 |
Basisvaardigheden |
x |
x |
x |
NASK1/K/3 |
Leervaardigheden in het vak natuurkunde |
x |
x |
x |
NASK1/K/3 |
Leervaardigheden in het vak natuurkunde |
x CE |
x CE |
x CE |
NASK1/K/4 |
Stoffen en materialen |
x CE |
x CE |
x CE |
NASK1/K/5 |
Elektrische energie |
x CE |
x CE |
x CE |
NASK1/K/6 |
Verbranden en verwarmen |
x |
x CE |
x CE |
NASK1/K/7 |
Licht en beeld |
x |
x |
X |
NASK1/K/8 |
Geluid |
x CE |
x CE |
x CE |
NASK1/K/9 |
Kracht en veiligheid |
x CE |
x CE |
x CE |
NASK1/K/10 |
Bouw van de materie |
x |
x |
x |
NASK1/K/11 |
Straling en stralingsbescherming |
|
x |
x |
NASK1/K/12 |
Het weer |
|
x |
x |
NASK1/V/1 |
Veiligheid in het verkeer |
|
|
x CE |
NASK1/V/2 |
Constructies |
|
|
x CE |
NASK1/V/3 |
Verwerven en verwerken van informatie |
|
|
x |
NASK1/V/4 |
Vaardigheden in samenhang |
|
|
x |
De belangrijkste onderwijsveranderingen die nodig zijn om de talenten zo veel mogelijk te laten ontplooien zijn het aanbieden van flexibel modulair onderwijs en modulaire examinering. De afsluiting vindt dan plaats op basis van centrale deelexamens (per moduleexameneenheid). Daarbij hoort ook dat de planning van de deelexamens van nask1 en de profielvakken op elkaar afgestemd worden. Een itembank / opgavenbank / onderdelenbank kan deze manier van examinering faciliteren.
Het centraal examen nask1 is voor iedereen gelijk, maar het schoolexamen kan per profielvak verschillen. Hiervoor mogen leerlingen drie exameneenheden kiezen: twee die aansluiten bij het profielvak en één vrije keuze. Zo kan elke leerling een onderwerp kiezen dat aansluit op zijn of haar interesses.
Exameneenheden |
CE |
PIE SE |
M&T SE |
BWI SE |
|
NASK1/K/1 |
Oriëntatie op leren en werken |
|
x |
x |
x |
NASK1/K/2 |
Basisvaardigheden |
|
x |
x |
x |
NASK1/K/3 |
Leervaardigheden in het vak natuurkunde |
CE |
x |
x |
x |
NASK1/K/4 |
Stoffen en materialen |
CE |
x |
|
x |
NASK1/K/5 |
Isolatie |
|
|
|
x |
NASK1/K/6 |
Hefbomen |
|
|
x |
|
NASK1/K/7 |
Kracht en veiligheid |
|
|
x |
|
NASK1/K/8 |
Elektrische schakelingen |
CE |
x |
x |
|
NASK1/K/9 |
Duurzame elektrische apparaten |
|
x |
x |
x |
NASK1/K/10 |
Elektromotoren |
|
|
x |
|
NASK1/K/11 |
Automatische systemen |
CE |
x |
x |
x |