<title>NVON</title>
NVON wetenschapsoriëntatie: inspiratiesessie
Online delen van voorbeelden hoe wetenschapsoriëntatie te verweven in het onderwijs
Dinsdag 18 mei 2021
Hoe breng je wetenschappelijk denken de klas in? Hoe kun je op grote en op kleine schaal op school leerlingen aan de slag zetten met wetenschap? In deze sessie worden online voorbeelden gedeeld van hoe wetenschapsoriëntatie verweven kan worden in het onderwijs.
Inhoud
Het vwo is het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Toch is het soms lastig dat wetenschappelijke gedeelte terug te laten komen in onze dagelijkse onderwijspraktijk. Deze korte inspiratieavond helpt je als docent om na te denken hoe je wetenschappelijk denken binnen jouw school vorm kan geven. Wil je het groots aanpakken met wetenschapsoriëntatie als examenvak, of wil je eens een voorbeeld zien van hoe je wetenschapsvaardigheden in een les kunt integreren? Op deze avond is er keuze uit twee workshops waarin deze twee onderwerpen aan bod komen. Deze workshops zijn ook zeer geschikt voor havo docenten.
De NVON BC Wetenschapsoriëntatie zorgt voor de plaats en de sfeer, voor een laptop, drankje en borrelhapje moet je helaas zelf zorgen, maar dat zal geen probleem zijn.
Programma
Workshops
Workshop 1: Wetenschapsoriëntatie als schooleigen examenvak
Workshopgever: Tim van Dulmen
Doelgroep: docenten natuurwetenschappelijke en technologische vakken, havo/vwo bovenbouw
Op het Gymnasium Apeldoorn is Wetenschapsoriëntatie goedgekeurd als schooleigen examenvak. In deze workshop laten we, aan de hand van een voorbeeld, zien hoe we op onze school invulling aan het vak geven.
Zie ook NVOX 2018 • nummer 2 • bladzijde 102-103: De overgang van anw naar wetenschapsoriëntatie.
Workshop 2: Wie is de baas, je brein of jij? Logisch redeneren en stereotypering
Workshopgever: Quirijn van Dierendonck en Anneke Madern
Doelgroep: docenten natuurwetenschappelijke en technologische vakken, havo/vwo onderbouw
Bij deze workshop geven we een kijkje in één van de onderwerpen die bij het vak STEAM worden behandeld in de lessenserie ‘Forensisch Onderzoek’. Deze les gaat over logisch redeneren en stereotypering, waarin leerlingen kennis maken met het verschil tussen inductie en deductie. Ze leren hoe dit inzicht kan geven in fenotypering van verdachten, maar hoe dit ook risico’s oplevert, zoals stereotypering.
Zie ook NVOX 2019 • nummer 1 • bladzijde 52-53-54: Smeltend plastic en smeulend enthousiasme. STEAM, vakoverstijgend onderwijs.
Doelstelling
Good practices delen rondom wetenschapsoriëntatie.
Lesmateriaal en studiebelasting
Het lesmateriaal wordt tijdens de workshop verstrekt. De studiebelasting is 1 uur.
Datum, tijd en locatie
Kosten
NVON-leden: gratis
niet-leden €10,-
Als u lid wilt worden kunt u dat tijdens de inschrijving aangeven, u betaalt dan de ledenprijs voor de cursus. Het NVON-lidmaatschap is gratis voor studenten.
Inschrijving
U kunt zich hier inschrijven. Dit kan tot 16 mei 2021.