Actieweek Tijd voor Betekenisvol Bètaonderwijs

7 oktober

Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voert in opdracht van de politiek het Masterplan Basisvaardigheden uit, om het Nederlandse onderwijs weer aan de top te krijgen. In de daarbij horende curriculumvernieuwing is ruimte gereserveerd voor de basisvaardigheden taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid. In het voorstel van het Ministerie van OCW krijgen Nederlands, wiskunde en maatschappijleer extra ruimte voor basisvaardigheden. Dit gaat met name ten koste van de ontwerptijd in de β-vakken. Dat mag natuurlijk niet gebeuren. Basisvaardigheden moeten een plek hebben in alle vakken, dus ook in de bètavakken. Basisvaardigheden in combinatie met vakinhoud geeft betekenis aan het onderwijs. Op 16 oktober voert de Tweede Kamer het debat over het Masterplan Basisvaardigheden en het curriculum. In de week van 7 tot en met 11 oktober (rondom het Bèta & Technologie Festival van de NVON op 9 oktober) voeren de bètadocenten actie voor betekenisvol onderwijs van basisvaardigheden in alle vakken, zonder de bètavakken te verkleinen.

Het is tijd voor betekenisvol bètaonderwijs.

Het ministerie van Onderwijs voert in opdracht van de politiek het Masterplan Basisvaardigheden uit. Dat is nodig om met ons onderwijs weer aan de top te komen. Bij de curriculumvernieuwing is ruimte gereserveerd voor de basisvaardigheden taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid.

Daarvoor zijn twee opties:

[1] Basisvaardigheden onderbrengen bij Nederlands, wiskunde en maatschappijleer, ten koste van lestijd in de β-vakken: biologie, natuurkunde en scheikunde;

óf

[2] Scholen krijgen de ruimte om basisvaardigheden aan te bieden bij alle vakken en zo ook in de profielvakken een plek te geven.

Het ministerie kiest optie 1. Wij pleiten voor optie 2. Op 16 oktober voert de Tweede Kamer het debat: welke optie wordt het?

Zet het Nederlandse bètaonderwijs weer op 1.

Waarom?

  • β-vakken bieden interessante en relevante inhoud om basisvaardigheden mee te leren. Voor taalontwikkeling is dat zelfs een voorwaarde! Basisvaardigheden aanleren zonder vakinhoud is zinloos!
  • Leerlingen willen ook écht inhoudelijke vraagstukken zoals de β-vakken kunnen bieden, en geen krantenknipsel dat voor de gelegenheid is opgezocht;
  • De economie van Nederland draait op technologie. Korten op de β-vakken is slecht voor de toekomst van Nederland. Urenbehoud in de β-vakken is essentieel!
  • Aparte lessen basisvaardigheden zal de overladenheid alleen maar doen toenemen. Integratie in álle vakken voorkomt dat!
  • Lesgeven in de β-vakken met aandacht voor basisvaardigheden maakt het lerarenberoep interessant en behoudt de β-docent in het onderwijs! !

Wat willen we?

Nederland moet bedolven worden onder een confetti van tegeltjes, zodat de boodschap helder wordt: tijd voor betekenisvol onderwijs in de bètavakken, waarin basisvaardigheden verbonden zijn aan vakinhoud. Geef bètavakken de tijd die ze nodig hebben.

Op wie is de actie gericht? 

Met de actie vragen docenten, vakorganisaties, universiteiten en hogescholen aandacht voor de betekenis van de bètavakken, en de tijd die er voor die vakken nodig is om betekenisvol te werken aan (basis)vaardigheden. De politiek spreekt erover en moet het signaal krijgen dat het onderwijsveld zich zorgen maakt.

Tegelijk is de actie ook een signaal aan scholen. Uiteindelijk is de lestijd die er voor bètavakken beschikbaar is een keuze die scholen zelf bepalen. En daar hopen we via onze ledenactie ook beweging in te krijgen. Het is ‘Tijd voor Betekenisvol Bètaonderwijs’, ongeacht de ontwerpruimte!

Wat vragen we?

Oproep aan elke bètadocent:

  • Schrijf tijdens de actieweek de formule op het bord tijdens de les.
  • Leg aan leerlingen uit wat de formule betekent én maak duidelijk wat bètavakken bijdragen aan basisvaardigheden: burgerschap, digitale geletterdheid, taal- en rekenvaardigheden.
  • Maak een foto van je bord en post die weer.
  • Post elke dag een specifieke tegel (zie hieronder) die we allemaal delen op onze sociale media.

Deelnemen aan de actieweek?

Op deze pagina vind je al het materiaal om in de klas te delen met jouw leerlingen of te posten op jouw social media.

Datum

Maandag, 7 oktober 2024 om 00:00

Tot

Vrijdag, 11 oktober 2024 om 23:59
Agenda