Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voert in opdracht van de politiek het Masterplan Basisvaardigheden uit, om het Nederlandse onderwijs weer aan de top te krijgen. In de daarbij horende curriculumvernieuwing is ruimte gereserveerd voor de basisvaardigheden taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid. In het voorstel van het Ministerie van OCW krijgen Nederlands, wiskunde en maatschappijleer extra ruimte voor basisvaardigheden. Dit gaat met name ten koste van de ontwerptijd in de β-vakken. Dat mag natuurlijk niet gebeuren. Basisvaardigheden moeten een plek hebben in alle vakken, dus ook in de bètavakken. Basisvaardigheden in combinatie met vakinhoud geeft betekenis aan het onderwijs. Op 16 oktober voert de Tweede Kamer het debat over het Masterplan Basisvaardigheden en het curriculum. In de week van 7 tot en met 11 oktober (rondom het Bèta & Technologie Festival van de NVON op 9 oktober) voeren de bètadocenten actie voor betekenisvol onderwijs van basisvaardigheden in alle vakken, zonder de bètavakken te verkleinen.
Het is tijd voor betekenisvol bètaonderwijs.
Het ministerie van Onderwijs voert in opdracht van de politiek het Masterplan Basisvaardigheden uit. Dat is nodig om met ons onderwijs weer aan de top te komen. Bij de curriculumvernieuwing is ruimte gereserveerd voor de basisvaardigheden taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid.
Daarvoor zijn twee opties:
[1] Basisvaardigheden onderbrengen bij Nederlands, wiskunde en maatschappijleer, ten koste van lestijd in de β-vakken: biologie, natuurkunde en scheikunde;
óf
[2] Scholen krijgen de ruimte om basisvaardigheden aan te bieden bij alle vakken en zo ook in de profielvakken een plek te geven.
Het ministerie kiest optie 1. Wij pleiten voor optie 2. Op 16 oktober voert de Tweede Kamer het debat: welke optie wordt het?
Zet het Nederlandse bètaonderwijs weer op 1.
Waarom?
Wat willen we?
Nederland moet bedolven worden onder een confetti van tegeltjes, zodat de boodschap helder wordt: tijd voor betekenisvol onderwijs in de bètavakken, waarin basisvaardigheden verbonden zijn aan vakinhoud. Geef bètavakken de tijd die ze nodig hebben.
Op wie is de actie gericht?
Met de actie vragen docenten, vakorganisaties, universiteiten en hogescholen aandacht voor de betekenis van de bètavakken, en de tijd die er voor die vakken nodig is om betekenisvol te werken aan (basis)vaardigheden. De politiek spreekt erover en moet het signaal krijgen dat het onderwijsveld zich zorgen maakt.
Tegelijk is de actie ook een signaal aan scholen. Uiteindelijk is de lestijd die er voor bètavakken beschikbaar is een keuze die scholen zelf bepalen. En daar hopen we via onze ledenactie ook beweging in te krijgen. Het is ‘Tijd voor Betekenisvol Bètaonderwijs’, ongeacht de ontwerpruimte!
Wat vragen we?
Oproep aan elke bètadocent:
Deelnemen aan de actieweek?
Op deze pagina vind je al het materiaal om in de klas te delen met jouw leerlingen of te posten op jouw social media.
Informatie voor de pers
De week van 7 – 11 oktober is actieweek, rond NVON Beta Technologie Festival op 9 oktober 2024, Den Bosch. Leraren in de natuurwetenschappen staan voor hun vak en óók voor de basisvaardigheden. Ze laten graag zien hoe in hun vak die verbinding gelegd wordt. Een interview of bezoek bij scholen is meer dan welkom. Lees het volledige persbericht op deze pagina.
U kunt contact opnemen met de woordvoerder van deze actie:
Jan Jaap Wietsma, voorzitter NVON (voorzitter@nvon.nl)
NVON is elke werkdag (9:00-12:30) bereikbaar via 0522 243 347
U kunt ook contact zoeken via het secretariaat.