Actieweek voorbij, actie niet. Teken de petitie! “Tijd voor Betekenisvol Bètaonderwijs”

7 oktober

De actie “Tijd voor Betekenisvol Bètaonderwijs” is opgemerkt door het ministerie én de Tweede Kamer. De actietegels zijn veelvuldig gedeeld en velen hebben laten zien dat ze ons steunen. Via onze petitie kun je je steun ook uitspreken en kunnen we aan politiek en scholen laten zien dat we Tijd voor Betekenisvol Bètaonderwijs willen hebben: ontwerpruimte, uren én vakinhoud. Deel opnieuw de tegel, en roep zoveel mogelijk mensen op om de petitie (zie hieronder) te ondertekenen.  

Vorige Volgende

Terugblik op de actieweek “Tijd voor betekenisvol bètaonderwijs” (7-11 okt)

De week van 7-11 oktober heeft volledig in de aandacht gestaan van betekenisvol bètaonderwijs. De actietegels en boodschap dat de β-vakken interessante en relevante inhoud bieden om basisvaardigheden mee te leren is massaal gedeeld op allerlei scholen en social media. De voorzitter van de NVON (Jan Jaap Wietsma) heeft hiervoor ook nog een video gemaakt, deze vind je onderaan de webpagina als downloadbaar bestand. 

Om een vervolg te geven aan onze boodschap en deze duidelijk te maken aan de het ministerie van Onderwijs is er vanuit de NVON ook een petitie gestart. We vragen iedereen die het eens is met de stelling hieronder de petitie tekenen.

“Ik wil dat de tijd voor de bètavakken behouden blijft. Ik wil de ontwerpruimte terug om biologie en natuurkunde inhoudelijk op peil te houden. De basisvaardigheden moeten onderdeel blijven van deze vakken. Daarnaast roep ik de scholen op tot behoud van de lesuren voor de bètavakken.”

Teken de petitie hier!

 

Meer informatie over de actie: Tijd voor betekenisvol bètaonderwijs.

Het ministerie van Onderwijs voert in opdracht van de politiek het Masterplan Basisvaardigheden uit. Dat is nodig om met ons onderwijs weer aan de top te komen. Bij de curriculumvernieuwing is ruimte gereserveerd voor de basisvaardigheden taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid.

Daarvoor zijn twee opties:

[1] Basisvaardigheden onderbrengen bij Nederlands, wiskunde en maatschappijleer, ten koste van lestijd in de β-vakken: biologie, natuurkunde en scheikunde;

óf

[2] Scholen krijgen de ruimte om basisvaardigheden aan te bieden bij alle vakken en zo ook in de profielvakken een plek te geven.

Het ministerie kiest optie 1. Wij pleiten voor optie 2. Op 16 oktober voert de Tweede Kamer het debat: welke optie wordt het?

Zet het Nederlandse bètaonderwijs weer op 1.

Waarom?

  • β-vakken bieden interessante en relevante inhoud om basisvaardigheden mee te leren. Voor taalontwikkeling is dat zelfs een voorwaarde! Basisvaardigheden aanleren zonder vakinhoud is zinloos!
  • Leerlingen willen ook écht inhoudelijke vraagstukken zoals de β-vakken kunnen bieden, en geen krantenknipsel dat voor de gelegenheid is opgezocht;
  • De economie van Nederland draait op technologie. Korten op de β-vakken is slecht voor de toekomst van Nederland. Urenbehoud in de β-vakken is essentieel!
  • Aparte lessen basisvaardigheden zal de overladenheid alleen maar doen toenemen. Integratie in álle vakken voorkomt dat!
  • Lesgeven in de β-vakken met aandacht voor basisvaardigheden maakt het lerarenberoep interessant en behoudt de β-docent in het onderwijs! !

Wat willen we?

Nederland moet bedolven worden onder een confetti van tegeltjes, zodat de boodschap helder wordt: tijd voor betekenisvol onderwijs in de bètavakken, waarin basisvaardigheden verbonden zijn aan vakinhoud. Geef bètavakken de tijd die ze nodig hebben.

Op wie is de actie gericht? 

Met de actie vragen docenten, vakorganisaties, universiteiten en hogescholen aandacht voor de betekenis van de bètavakken, en de tijd die er voor die vakken nodig is om betekenisvol te werken aan (basis)vaardigheden. De politiek spreekt erover en moet het signaal krijgen dat het onderwijsveld zich zorgen maakt.

Tegelijk is de actie ook een signaal aan scholen. Uiteindelijk is de lestijd die er voor bètavakken beschikbaar is een keuze die scholen zelf bepalen. En daar hopen we via onze ledenactie ook beweging in te krijgen. Het is ‘Tijd voor Betekenisvol Bètaonderwijs’, ongeacht de ontwerpruimte!

Wat vragen we?

Oproep aan elke bètadocent:

  • Schrijf tijdens de actieweek de formule op het bord tijdens de les.
  • Leg aan leerlingen uit wat de formule betekent én maak duidelijk wat bètavakken bijdragen aan basisvaardigheden: burgerschap, digitale geletterdheid, taal- en rekenvaardigheden.
  • Maak een foto van je bord en post die weer.
  • Post elke dag een specifieke tegel (zie hieronder) die we allemaal delen op onze sociale media.

Deelnemen aan de actieweek?

Op deze pagina vind je al het materiaal om in de klas te delen met jouw leerlingen of te posten op jouw social media.

Informatie voor de pers

De week van 7 – 11 oktober is actieweek, rond NVON Beta Technologie Festival op 9 oktober 2024, Den Bosch. Leraren in de natuurwetenschappen staan voor hun vak en óók voor de basisvaardigheden. Ze laten graag zien hoe in hun vak die verbinding gelegd wordt. Een interview of bezoek bij scholen is meer dan welkom. Lees het volledige persbericht op deze pagina.

U kunt contact opnemen met de woordvoerder van deze actie:

Jan Jaap Wietsma, voorzitter NVON (voorzitter@nvon.nl)

NVON is elke werkdag (9:00-12:30) bereikbaar via 0522 243 347

U kunt ook contact zoeken via het secretariaat.

Datum

Maandag, 7 oktober 2024 om 00:00

Tot

Maandag, 18 november 2024 om 23:59
Video-over-Tijd-voor-betekenisvol-onderwijs.mp4
Agenda