Vraag 11 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zondag
15
maart
2020,
12:35 uur
Plaats hier uw vraag of reactie of mening. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Snel
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
21:17 uur
Wat als een leerling eerst het volume chloropreen uitrekent en daarna pas het rendement gaat toepassen om op volume chloor uit te komen? Ben je dan meteen het derde en het vierde bolletje kwijt? |
||
Door: Inge Roos
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
21:29 uur
Klopt het antwoord? Dan mag je volgens mij alle punten geven, want deze manier van berekenen klopt volgens mij ook! |
||
Door: de Kruif
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
21:50 uur
@ Snel, volgens mij mag dat. Als leerlingen bolletje twee fout doen, kun je dan nog bolletje 3 scoren? Is bolletje 3 dan alleen voor delen door 0,93 en delen ddo 0,70?? |
||
Door: Kooijman
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
22:45 uur
@Snel: Volgorde lijkt me hier niet uitmaken. |
||
Door: Bert Keegstra
|
Datum:
Donderdag
27
mei
2021,
09:57 uur
Foutief afronden (hier 4,251x102 naar 4,2x102) kost een scorepunt? :( |
||
Door: Rembrandt de Witt
|
Datum:
Donderdag
27
mei
2021,
12:10 uur
@Bert: Heb ik wel gedaan met een leerling die voor de molaire massa van chloropreen 88 g/mol neemt (moet 88,53 = 89 g/mol). |
||
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Donderdag
27
mei
2021,
13:26 uur
Nou, die 88 is binnen de significantie ook goed. Dan is er gerekend met 12, 1,0 en 35. Allen ook drie significante cijfers. Dus ik zou die goedkeuren. En volgorde van rekenstappen is helemaal niet van belang bij dit soort vragen. Het moeilijke is altijd een alternatief op te stellen en een soortgelijke puntenverdeling te maken.
|
||
Door: Bert Keegstra
|
Datum:
Donderdag
27
mei
2021,
13:42 uur
@Wouter, het gaat niet om het rekenen met veel/weinig significante cijfers, maar om apert fout afronden. |
||
Door: van Damme-Rosenmöller
|
Datum:
Donderdag
27
mei
2021,
15:25 uur
(Bewerkt op: 27-05-2021 15:26)
CM p5 vakspecifieke regel 1: Een afwijking in de uitkomst van een berekening door acceptabel tussentijds afronden wordt de kandidaat niet aangerekend. Dus afwijking antwoord door gebruik van bijvoorbeeld molaire massa in 2 significante cijfers, zou volgens mij dus zijn toegestaan. Verkeerde afronding van die molaire massa is natuurlijk wel een fout. |
||
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Donderdag
27
mei
2021,
15:34 uur
Dat begreep ik, maar ik reageerde op het voorbeeld van de 88. Die kan gewoon goed zijn en ook nog eens geen invloed hebben op de significantie in het eindantwoord. Fout afronden is een rekenfout en kost een punt. Of dat nou tussendoor of aan het einde gebeurt. Vaak zijn leerlingen aan het doorrekenen met afgeronde waarden voor de uitkomsten van tussenstappen. Ook een rekenfout. Scheikunde is geen Wiskunde of economie, wij hanteren afspraken die aan het einde een op zich logische beoordelingsstap van de nauwkeurigheid van ons antwoord opleveren. En in het VO geven we dat weer middels significante cijfers.
|