Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Harry Schreurs
|
Datum:
Vrijdag
28
mei
2021,
21:31 uur
Zowel voor het constateren dat de verhouding 1:1 is als voor het uitvoeren van de berekening met 1:1 is 1 punt te verdienen. Plus het punt voor twee significante cijfers komt een leerling die het aantal mol chloropreen verkeerd berekent en ook verkeerd verder rekent naar het volume chloor, op drie punten. Een meevaller, of zie ik iets over het hoofd? |
||
Door: Manon van der Waal
|
Datum:
Zaterdag
29
mei
2021,
13:57 uur
@Harry: één punt voor de molverhouding 1:1 en het andere punt voor het verwerken van de rendementen |
||
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Zaterdag
29
mei
2021,
22:10 uur
@De Witt Je zegt :"Bij tussentijds afronden moet je tenminste één cijfer meer gebruiken dan de significantie: dus tenminste 3 cijfers. Het wordt dan 12,0; 1,01 en 35,5 en dan is het totaal 88,6. Er is dus niet acceptabel afgerond.".....waarop baseer je dit? Zeker het woordje "moet". Ik ga altijd uit van hetzelfde aantal cijfers als volgens de regels kloppen moet op dat moment in de berekening. En hoe kan je "een cijfer meer hebben dan de significantie" als je dat op dat moment nog niet weet??? Soms is de significantie veroorzaakt door meetgegevens uit de opgaven, soms door meetgegevens uit het BiNaS. Ik raad leerlingen ook altijd aan om bijvoorbeeld voor NA een getal meer kiezen dan de gegeven waarden. Maar bij bijvoorbeeld de Kz kan dit niet eens. |
||
Door: de Kruif
|
Datum:
Zondag
30
mei
2021,
09:40 uur
(Bewerkt op: 30-05-2021 09:43)
@ DeWitt Ik ben het eens met Wouter den Boer, in de vakspecefieke regels https://www.examenblad.nl/document/artikel-nvox-correctie-centraal/2017/f=/artikel_correctie_ce_scheikunde_nvox.pdf staat: Vakspecifieke regels: Hieronder lichten we toe hoe de vakspecifieke regels (cursief) geïnterpreteerd dienen te worden. 1. Een afwijking in de uitkomst van een berekening door acceptabel tussentijds afronden wordt de kandidaat niet aangerekend. Het is gebruikelijk om tussenantwoorden niet af te ronden of af te ronden op één significant cijfer méér dan in het eindantwoord vereist is. Als een leerling tussentijds afrondt op het juiste aantal significante cijfers, kan dat een (kleine) afwijking in het eindantwoord geven. Dit wordt de leerling niet aangerekend. Eén cijfer meer bij tussenantwoorden is dus wel wenselijk en gebruikelijk maar niet nodig
|
||
Door: Rembrandt de Witt
|
Datum:
Zondag
30
mei
2021,
12:27 uur
@DeKruif; @WouterdeBoer: Jullie hebben gelijk. Zoals ik al eerder heb aangegeven |
||
Door: Harry Schreurs
|
Datum:
Zondag
30
mei
2021,
18:18 uur
@Manon: Natuurlijk. Dank je wel. |
||
Door: Thijssen
|
Datum:
Zaterdag
5
juni
2021,
13:44 uur
Mijn eerste corrector rekent bij bolletje 3 goed: x 1,07 wanneer /0,93 moet worden gedaan en ook x 1,30 wanneer /0,70 moet worden gedaan. Deze leerling(en!) maken daarnaast ergens nog een rekenfout. Ik heb er heel veel moeite mee (ben er eigenlijk falikant op tegen) om dit samen onder noemer van vakspecifieke regel 2 te stoppen en er dus maar 1 punt voor af te trekken. Een rekenfout is mijns inziens iets anders dan niet kunnen rekenen. Hoe zien anderen dit? |
||
Door: Rembrandt de Witt
|
Datum:
Zaterdag
5
juni
2021,
17:31 uur
x1,07 ipv /0,93 is geen rekenfout, maar een gewone fout. Dus kost gewoon het desbetreffende bolletje. Een evt. rekenfout komt daar dan bovenop. |