Vraag 01 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zaterdag
23
april
2022,
22:51 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Bax
|
Datum:
Donderdag
19
mei
2022,
21:21 uur
3e puntje: Snelheid grafisch bepaald door de resultante van v_x en v_y te tekenen en te meten. Is dat gelijkwaardig aan Pythagoras? |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Donderdag
19
mei
2022,
21:23 uur
Lijkt me wel. En de opdracht is "bepaal", dus deze aanpak past daar best binnen. |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
10:10 uur
Ik heb de volgende alternatieve oplossing: Hierbij wordt geen rekening gehouden met wrijving, maar dat doet de oplossing met vy = gt, die in het correctiemodel al wordt goedgekeurd ook niet. Bovendien lijkt wrijving geen significante rol te spelen aangezien de x,t-grafiek niet waarneembaar van een rechte afwijkt. Ergo: Als een leerling deze oplossing kiest en dus netjes bedenkt dat de bal nog horizontale snelheid heeft zodra deze op te top is, kun je hiermee tot vier punten komen. Ik zou als puntenverdeling komen tot:
|
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
10:19 uur
Ik zou dat te zeer vereenvoudigd vinden om het completeerpunt nog toe te kennen. |
||
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
10:25 uur
Het completeerpunt toetst geen inzicht, maar uitvoering. Die wordt er niet significant door vereenvoudigd, want de Ek-formule gebruik je toch al en de stap die je weglaat, is de invulstap, niet de oplosstap. Bovendien: dan kost het ontbreken van één stukje inzicht meteen 3 punten, dat vind ik wel erg veel. |
||
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
10:53 uur
Wat moet een leerling minimaal doen voor her 3e scorepunt? Is een vectortekening voldoende (en de rest is wiskunde, dus in het completeerpunt) of moet de formule genoemd worden? Ik neig naar het tweede, maar sta open voor het eerste (-: |
||
Door: Vermeulen
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
11:31 uur
(Bewerkt op: 20-05-2022 12:09)
Is het derde punt (kwadratisch optellen) een voorwaarde voor het completeerpunt ? Ik twijfel. @Monsees: Ik was wat kort van stof...Thanks voor de goede aanvulling ;-) |
||
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
11:51 uur
@Vermeulen: |
||
Door: Harten
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
16:03 uur
Een enkele leerling bepaald voor een vast tijdstip de afstand x en de afstand y van de raaklijn en rekent met pythogoras de totatle afstand uit en dan de snelheid. Keurige oplossing lijkt me. |
||
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
19:26 uur
Dan heb je de gemiddelde snelheid. Lijkt me hooguit 3 punten waard. |