Vraag 01

Vraag 01

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 23 april 2022, 22:51 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Bax | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 21:21 uur

3e puntje: Snelheid grafisch bepaald door de resultante van v_x en v_y te tekenen en te meten. Is dat gelijkwaardig aan Pythagoras?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 21:23 uur

Lijkt me wel. En de opdracht is "bepaal", dus deze aanpak past daar best binnen.

Door: Monsees | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 10:10 uur

Ik heb de volgende alternatieve oplossing:
Evoor = Ena
Ek,voor = Ez,top + Ek, na
etc.

Hierbij wordt geen rekening gehouden met wrijving, maar dat doet de oplossing met vy = gt, die in het correctiemodel al wordt goedgekeurd ook niet. Bovendien lijkt wrijving geen significante rol te spelen aangezien de x,t-grafiek niet waarneembaar van een rechte afwijkt. Ergo: Als een leerling deze oplossing kiest en dus netjes bedenkt dat de bal nog horizontale snelheid heeft zodra deze op te top is, kun je hiermee tot vier punten komen.

Ik zou als puntenverdeling komen tot:
inzicht Ek,voor = Ez,top + Ek, na  : 1pt
gebruik formules Ek en Ez: 1 pt
bepalen vhor en Δh: 1 pt
completeren en significantie: 1pt


Maar wat te doen met een leerling die de term Ek,na vergeet? 
Kan deze leerling nog op 2 punten kunnen komen (score 1 en 3 vervallen) of zou het completeerpunt in dit geval ook moeten vervallen?
 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 10:19 uur

Ik zou dat te zeer vereenvoudigd vinden om het completeerpunt nog toe te kennen.

Door: Monsees | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 10:25 uur

Het completeerpunt toetst geen inzicht, maar uitvoering. Die wordt er niet significant door vereenvoudigd, want de Ek-formule gebruik je toch al en de stap die je weglaat, is de invulstap, niet de oplosstap. Bovendien: dan kost het ontbreken van één stukje inzicht meteen 3 punten, dat vind ik wel erg veel. 

Door: Monsees | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 10:53 uur

Wat moet een leerling minimaal doen voor her 3e scorepunt? Is een vectortekening voldoende (en de rest is wiskunde, dus in het completeerpunt) of moet de formule genoemd worden? Ik neig naar het tweede, maar sta open voor het eerste (-:

Door: Vermeulen | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 11:31 uur (Bewerkt op: 20-05-2022 12:09)

Is het derde punt (kwadratisch optellen) een voorwaarde voor het completeerpunt ? Ik twijfel.

@Monsees:  Ik was wat kort van stof...Thanks voor de goede aanvulling ;-) 

Door: Monsees | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 11:51 uur

@Vermeulen:
Ik neem aan dat je bedoelt: kan het completeerpunt gegeven worden als een leerling gewoon optelt?

Daar geldt weer hetzelfde voor als in mijn casus met de ontbrekende Ek eerder in het topic:
Het ontbrekende inzicht wordt al in het derde bolletje aangerekend, het competeerpunt gaat er over of het rekenwerk substantieel vereenvoudigd is. Dat is een lastige. Aan de ene kant kun je stellen dat gewoon optellen eenvoudiger is dan kwadratisch optellen (scheelt drie bewerkingen). Aan de andere kant mag je van 6VWO verwachten dat ook kwadratisch optellen een basisvaardigheid is die we niet extra hoeven te belonen. Voor beide is wat te zeggen maar het zou mooi zijn als iedereen hetzelfde zegt. 
Het zou dus mooi zijn als er in de notulen van de vergadering een uitspraak over gedaan wordt of er in dit geval maximaal 2 of 3 punten te behalen zijn. 

Door: Harten | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 16:03 uur

Een enkele leerling bepaald voor een vast tijdstip de afstand x en de afstand y van de raaklijn en rekent met pythogoras de totatle afstand uit en dan de snelheid. Keurige oplossing lijkt me.

Door: Monsees | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 19:26 uur

Dan heb je de gemiddelde snelheid. Lijkt me hooguit 3 punten waard.