Vraag 02

Vraag 02

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 23 april 2022, 22:52 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Martijn van Aken | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 17:37 uur

Ik meet de afstand tussen de lijnen 1,6 cm, CV zegt 1,5. Geo fout / misprint hier?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 18:24 uur

Ik kwam ook op 1,6 cm. Valt binnen de marge, dus geen probleem.

Door: Martijn van Aken | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 18:48 uur

Nou, dat is te zeggen. Als het 1,6 cm IS dan moet 1,5 tot 1,7 goedgerekend worden. In deze vorm worden leerlingen die iets te ruim aflezen (1,7) benadeeld.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 19:30 uur

Hoe groot was jouw bal? Kan het een schaalding zijn?

Misschien maar eens een foto maken en pixels tellen :)

Door: Bart van de Laar | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 20:19 uur

Een leerling gebruikt de lengte van de persoon om de schaal te bepalen (en daarmee komt hij op een antwoord binnen de marge). Daarmee voldoet hij niet aan de opdracht (gebruik figuur 2), maar er is geen bolletje dat ik weg kan strepen. Alle punten geven?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 20:32 uur

Goede vraag, Bart. Het cv had eigenlijk moeten luiden "... de schaal van de foto en de gegeven diameter van de bal". De lengte van de persoon moet je schatten, dus kun je dat nog een bepaling noemen?

Door: Jacco Dankers | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 20:53 uur

@Martijn De gegeven marge laat alle niet afgeronde eindantwoorden tussen 0,245 m en 0,315 m toe. Dit betekent voor de afstand tussen de lijnen: alles van 1,33 cm tm 1,70 cm komt binnen de marge uit bij d = 1,3 cm. (het voert wat ver om alle combi's met mogelijke metingen voor d ook uit te werken) 
Dit lijkt mij een redelijke marge bij een afstand die (op mijn bijlage) tussen 1,5 en 1,6 cm ligt. 

Ik heb er meer moeite mee dat de bal in het rechterplaatje een horizontale diameter van 1,3 cm lijkt te hebben en een verticale diameter van 1,4 cm. 

Door: Rosier | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 08:34 uur

De bal is inderdaad niet helemaal rond, dat scheelt een halve tot een hele mm. Maar als je verschillende metingen doet kom je echt wel goed uit. Er staat niet: "maak gebruik van een schatting" (lengte persoon) maar "bepaal".

Door: Martijn Stobbelaar | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 13:39 uur (Bewerkt op: 20-05-2022 13:40)

@Bart

In het antwoord model moet je gebruik maken van de schaal van de foto. Dit kan het beste met de bal, maar het kan ook met de lengte van de persoon. Dat is in eerdere examens ook voorgekomen. Doordat je nu echter de grootte van de bal hebt, is de marge wat kleiner. Echter als je voor de persoon 1,80 m neemt, dan kom je netjes binnen de marge uit en voldoe je dus aan alle bolletjes. Als de leerlingen dus werken met de schaal van de foto geef ik ze hier alle punten voor mits ze binnen de marge blijven, totdat er een erratum komt waarop staat dat dat niet mag.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 14:26 uur

@Martijn: mag je het nog "bepalen" noemen als je de lengte van de persoon nergens uit kunt opmaken, behalve uit je kennis van een algemeen gemiddelde?

(Nog gezwegen over het feit dat basketballers gemiddeld wat langer zijn...)