Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Kortstra
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
17:57 uur
Gevraagd wordt om met behulp van de figuur de constante te bepalen die uit deze resultaten volgt. Had er alleen figuur gestaan dan was het geen probleem geweest, maar er wordt verwezen naar "deze resultaten" dus is gebruik van één meting niet voldoende. |
||
Door: Bart van de Laar
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
18:01 uur
(Bewerkt op: 20-05-2022 18:04)
@Kortstra: eens. Maar nu een leerling die wel de lijn tekent en hetzelfde doet, maar met een punt op de lijn. Dus hij kiest een punt op de lijn (geen meetpunt), vult het in in de formule en komt op het goede antwoord. Wel of niet het vierde bolletje toekennen? Wat mij betreft is het een goede manier om de constante te bepalen, maar het getuigt niet van inzicht dat de helling gelijk is aan de constante. In de opdracht staat echter nergens dat het met behulp van de helling moet. |
||
Door: Martijn van Aken
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
18:04 uur
(Bewerkt op: 20-05-2022 18:19)
Maar nu een leerling die wel de lijn tekent en hetzelfde doet, maar met een punt op de lijn. Dus hij kiest een punt op de lijn (geen meetpunt), vult het in in de formule en komt op het goede antwoord. Wel of niet het vierde bolletje toekennen? Wat mij betreft is het een goede manier om de constante te bepalen, maar het getuigt niet van inzicht dat de helling gelijk is aan de constante. In de opdracht staat echter nergens dat het met behulp van de helling moet. Hoe vullen ze het dan in de formule in? o = P/A / T⁴ Had dan als tweede opdracht iets in de trend van '-trek een lijn door de meetpunten en bepaal hiermee de constante.... ' gedaan. Ik snap dat dat weer wat vaardigheden bij de leerlingen weghaalt, maar dat voorkomt wel dit soort wel goed / niet goed discussies. |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
18:58 uur
@Martijn: "Je MAG wel een meetpunt gebruiken (mits niet vlak bij de oorsprong)" Mag zo dicht bij de oorsprong als je maar wil, zolang het resultaat binnen de marge valt. Zie https://www.examenblad.nl/examen/natuurkunde-vwo-2/prikbord/2022/vwo Of die lijn wel of niet getekend moet zijn, daarover valt te discussiëren. Even verslag afwachten! |
||
Door: Ruben Koster
|
Datum:
Zaterdag
21
mei
2022,
16:28 uur
(Bewerkt op: 21-05-2022 16:28)
Volgens de landelijke bespreking is noteren van P/A = sigma * T^4 genoeg. Maar wat als een leerling toevoegt dat het 'dus een lineair verband is'? Verspeelt hij/zij dan meteen beide eerste punten? Of reken ik een fout dan 2x aan? |
||
Door: Vermeulen
|
Datum:
Zaterdag
21
mei
2022,
22:16 uur
(Bewerkt op: 22-05-2022 11:20)
.
|
||
Door: Bax
|
Datum:
Zondag
22
mei
2022,
14:22 uur
Bart van der Laar Is dan nog wel met het aflezen van een punt het 5e bolletje te scoren? |
||
Door: Schut-den Haan
|
Datum:
Dinsdag
24
mei
2022,
22:28 uur
Bij een rechtevenredig verband heb je aan 1 punt op de lijn voldoende; het andere punt is automatisch (0,0). Als ze de lijn niet tekenen, maar wel weten dat bij een recht evenredig verband je 1 punt (wordt dan welsiwaar een meetpunt) mag gebruiken, dan zullen ze dat doen en zou ik het goed rekenen. |
||
Door: Boer
|
Datum:
Woensdag
25
mei
2022,
15:07 uur
@Ruben Koster: Bij onze kringbespreking is gezegd dat er dan wel een toelichting bij moet staan. Dus alleen noteren P/A = sigma T4 is niet voldoende voor zowel bol 1 als 2 . Maar goed: ik twijfel nu wat anderen doen, want als anderen daar ne wel bol 1 en 2 voor geven... |
||
Door: Hermans
|
Datum:
Donderdag
26
mei
2022,
10:11 uur
Een leerling trekt de lijn tussen de oorsprong en het laatste meetpunt. Er liggen dan duidelijk meer meetpunten onder dan boven de lijn. 3e punt niet toekennen lijkt me maar gezien de gegeven marge twijfel ik toch. Hoe verbeteren jullie dit? |