Vraag 20 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zondag
30
april
2023,
21:45 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Schaareman
|
Datum:
Dinsdag
23
mei
2023,
20:24 uur
(Bewerkt op: 24-05-2023 07:51)
Ok deze reactie (de allereerste) kan ik even niet laten. Waarom die opmerking in het cv? Niet alleen omdat het gewoon fout is, maar zeker nog omdat het opmerkingantwoord zelfs ingaat tegen wat er in de syllabus staat bij subdomein 1, bij de specificatie; het maximale aantal e- in de K, L en M schil !!!! Dus we hoeven ook de syllabus niet meer 100% serieus te nemen? |
||
Door: Loes Vermeij
|
Datum:
Dinsdag
23
mei
2023,
20:51 uur
Hadden jullie bedacht dat het een radicaal moest zijn? Ik had ook niet bedacht dat ik dat had moeten toepassen. Hoe denken jullie daarover, ik kan ook niet in de syllabus zien dat ze dat hadden moeten weten. |
||
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Dinsdag
23
mei
2023,
21:24 uur
Jawel, ik had dat radicaal. En vond het ook wel logisch. De Opmerking is inderdaad volledig fout, maar ja....ik weet ook niet wat hiermee getest wordt. Ander dingetje...moet het antwoord nou "radicaal" bevatten? Het lijkt er wel op, maar ongepaard electron is genoeg, volgens mij. Wat mij ook brengt tot het volgende punt: De bolletjes bevatten niet het antwoord op de vraag. En dat stoort mij enorm. Want de koppeling naar reactiviteit staat er niet in. Hoe is dit dan goed? Ik had voor het tweede bolletje eerder "correcte link van de grensstructuur met reactiviteit" gezien. Zoiets. |
||
Door: Mieke
|
Datum:
Dinsdag
23
mei
2023,
21:37 uur
Ik had ook een radicaal getekend. Eens, Wouter. Had zelf de uitleg waarom het radicaal reactief was. Maar zoals ik het cv lees, moet er een uitleg in waarom het een radicaal is? Terwijl dat al in de tekening zit. |
||
Door: Belgraver
|
Datum:
Dinsdag
23
mei
2023,
22:18 uur
(Bewerkt op: 23-05-2023 22:20)
Als de grensstructuur goed is getekend, is de radicaal vaak ook wel herkend. De noodzaak voor het tweede punt, om uit te leggen dat hier sprake is van een radicaal begrijp ik ook niet. Leerlingen die de grensstructuur fout hebben, hebben vaak ook geen radicaal getekend. Zij vallen daardoor bijvoorbeeld terug op een uitleg dat één van de O-atomen niet voldoet aan de octetregel maar zonder dat extra elektron wel. Het ion wil dus graag van dat extra elektron af en zal een goede reductor zijn. Hier niet de bedoeling, maar ook niet zo gek bedacht lijkt mij. Welke andere uitleg, behalve het radicaal, zou ook goed kunnen zijn? Of is het niet mogelijk om het 2e bolletje te scoren als er geen radicaal in de grensstructuur is getekend?
|
||
Door: Kooijman
|
Datum:
Dinsdag
23
mei
2023,
23:18 uur
(Bewerkt op: 24-05-2023 00:13)
Ik had hier op zich wel gegokt dat ze alleen het woord radicaal zochten (omdat de uitleg echt geen onderdeel is van de syllabus) maar dat is inderdaad geen antwoord op de gestelde vraag. Op zijn minst had *2 wel de toevoeging "en radicalen zijn zeer reactief" oid. kunnen bevatten. Ook: Lewis-structuren zonder omcirkelde lading... @Schaareman: Eens. Die grensstructuur is volgens mij het voorbeeld van hoe je voor deze vraag 1 pt kan halen. |
||
Door: Windmeijer
|
Datum:
Woensdag
24
mei
2023,
10:05 uur
Inderdaad @schaareman: Het opmerking antwoord is helemaal fout Waarom dan 2 punten???? En inderdaad de rest: moet een leerling nog vermelden dat er een ongepaard elektron is? Het vermelden van dat het een radicaal is en het tekenen van een los elektron zou voldoende moeten zijn. En dan natuurlijk wel iets over de reactiviteit. |
||
Door: Gertien Smits
|
Datum:
Woensdag
24
mei
2023,
15:11 uur
(Bewerkt op: 24-05-2023 15:14)
lln1: "Het ion is zo reactief omdat het een ongepaard elektron heeft, het wilt (sic) reageren zodat het weer aan de oktetregel voldoet" --> 0 pt
|
||
Door: Theelen
|
Datum:
Woensdag
24
mei
2023,
16:29 uur
@Gertien |
||
Door: Erwin van Ballegoij
|
Datum:
Woensdag
24
mei
2023,
19:49 uur
Wat flauw. Is het tekenen van een ongepaard elektron in de grensstructuur niet voldoende om aan te geven dat het een radicaal (en er een ongepaard elektron) is? Moeten ze het ook nog benoemen voor de tweede deelscore? Heel veel leerlingen tekenen prima een radicaal, maar vergeten alleen het woord "radicaal" of "ongepaard elektron" te vermelden. |