Vraag 04

Antwoord:

Door: Harry Schreurs | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 11:18 uur

Een vraag bij het tweede streepje: Met twee metingen kan je toch nooit vaststellen of iets recht evenredig is? Dan kan ik toch zonder berekening stellen dat uit figuur 9 geen evenredig verband kan volgen?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 12:44 uur

Twee metingen kunnen wel voldoende zijn om aan te tonen dat er geen recht evenredig verband is.

Door: Franken - de Zoete | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 13:21 uur

@Harry Schreurs en @Garmt de Vries-Uiterweerd , als een  leerling zou noteren dat je met 2 punten sowieso geen verband kunt aantonen, zelfs als het er wel zou zijn, dan zou ik dat ook goed rekenen. Uiteindelijk is er dan geen berekening meer nodig

Door: Toussaint | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 14:13 uur

Een leerling schrijft formule 1 om als Fw / fd = m * g. De conclusie die getrokken wordt: er is een omgekeerd evenredig verband tussen fd en m, dus geen rechtevenredig verband. De leerling noemt verder niks over fd als steilheid. M.i. niet het eerste scorepunt, maar wel de consequente conclusie voor de eerste opdracht. Klopt dat, of mag ik toch nog het eerste punt geven? 

Door: NIck van Veghel | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 20:28 uur

@Toussaint er is geen omgekeerd evenredig verband  een grotere massa zorgt voor een grotere wrijvingskracht. (bij gelijke snelheid) 

@Bastiaan Barbieri  als m groter is dan is Fn ook groter heb ik goed gerekend voor 2e bol. Is op het randje.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 18 mei 2023, 12:07 uur

@Bastiaan, @Nick en anderen:

De rechtevenredigheid tussen m en Fn is helemaal niet nodig voor een correct antwoord. De eerste zin van het voorbeeldantwoord kan net zo goed vervangen worden door "Fn hangt af van m". Het antwoord blijft daarmee net zo correct.

Genoeg reden om "Fn hangt af van m" te belonen met bol 2.

Door: Kortstra | Datum: Donderdag 18 mei 2023, 20:57 uur

Uit figuur 9 blijkt dat Fw rechtevenredig is met Fn, en dus als Fn rechtevenredig is met Fz zal dus Fw ook rechtevenredig zijn met m. Hieruit kan worden geconcludeert dat fd dus niet rechtevenredig kan zijn met m. Maar als alleen wordt aangegeven dat Fn afhankelijk is van m, dan is die conclusie niet gerechtvaardigd.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 18 mei 2023, 21:12 uur

fd is onafhankelijk van Fn, terwijl Fn afhankelijk is van m. Dat betekent toch dat fd niet recht evenredig met m kan zijn?

Door: Toussaint | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 10:21 uur

@Garmt: dat is inderdaad zo m.i. 

Door: Coen Loermans | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 12:25 uur

Helaas kon ik niet bij de bespreking aanwezig zijn, vandaar de volgende vraag:

In de notulen staat:

– Bol 1 kan ook via gebruik Fw = fd · Fn, zonder steilheid.

Wat wordt hiermee bedoeld?

Alvast bedankt!