Vraag 20 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Vrijdag
14
april
2023,
17:02 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Bart van de Laar
|
Datum:
Maandag
15
mei
2023,
20:59 uur
Er zijn leerlingen die een punt van de goed getekende grafiek pakken, 1/labda omrekenen naar labda en invullen in v = labda * f. Dat gaat goed. Bolletje 3 vervalt uiteraard, maar kan daarmee het laatste bolletje wel verdiend worden? |
||
Door: Martijn van Aken
|
Datum:
Maandag
15
mei
2023,
21:37 uur
In principe voldoet deze leerling toch aan de opdracht: Als de leerling een punt van de getrokken lijn gebruikt, is dat 'bepalen hieruit'. Als het antwoord binnen de marge valt, |
||
Door: van der Veeken
|
Datum:
Maandag
15
mei
2023,
22:37 uur
een punt nemen mag, met de marge in acht nemend. Zie deze vraag uit de FAQ op examenblad https://www.examenblad.nl/examen/natuurkunde-vwo-2/prikbord/2023 "Vraag In een vraag moet een waarde bepaald worden uit meetwaardes waardoor een lijn is getrokken; mag de kandidaat dan gebruik maken van een (of meer) van de meetwaardes, ook al liggen die niet precies op de lijn? Antwoord Dat mag, mits de uitkomst binnen de marge valt, want dan liggen de gekozen meetpunten dus dicht genoeg op de lijn. Ligt het antwoord buiten de marge, dan is dit fout."
|
||
|
Datum:
Dinsdag
16
mei
2023,
16:57 uur
Iets specifieker dan: leerling tekent geen goede lijnen (wel recht, maar verkeerde steilheden) en bepaalt m.b.v. een punt op de lijn de snelheden. Eén van de snelheden komt niet overeen met de snelheid die ik heb bepaald m.b.v. de steilheid van de door de leerling getekende lijn. Geen enkele van de laatste 3 bolletjes dan toch? |
||
Door: Maaike van Egmond
|
Datum:
Dinsdag
16
mei
2023,
17:35 uur
Dan heeft deze leerling toch wel het derde bolletje. |
||
Door: Ruben Koster
|
Datum:
Dinsdag
16
mei
2023,
23:18 uur
Waarom ontbreekt hier een marge? Veel leerlingen komen vlakbij de juiste waarde, maar door de 2 significante cijfers zitten ze ernaast. In plaats van 1,72 m-1 bij 600 Hz neemt een leerling 1,74 m-1 en komt daarmee op 344,8 m/s uit. Dat is letterlijk millimeterwerk, maar daardoor zit hij dus net naast de uitkomst, omdat hij netjes 3,4*102 m/s opschrijft. Maar hij zit vlakbij de 3,5*102 m/s. Zijn andere waarde komt wel goed uit, maar ik mag dus het laatste bolletje niet geven... |
||
Door: Hermine Dees-Ribbers
|
Datum:
Woensdag
17
mei
2023,
12:39 uur
Als een leerling denkt dat labda op de X-as staat, dan mist hij bol 1 en bol 3 in ieder geval. maar hij tekent wel 2 goede lijnen (bol 2) en doet vervolgens v=f*labda (twee keer). Dan zijn de antwoorden dus compleet afhankelijk van de gekozen punten en niet slim bedacht.... MAAR kan bol 4 nog worden gehaald? |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Woensdag
17
mei
2023,
12:48 uur
Zie notulen. Hangt sterk af van hoe de leerling het heeft opgeschreven. Verhaal moet fysisch wel kloppen wil je bol 4 nog geven! |
||
|
Datum:
Woensdag
17
mei
2023,
12:49 uur
@Hermine Dees-Ribbers Je zou kunnen zeggen dat die leerling de zaak aanzienlijk eenvoudiger heeft gemaakt door invullen van twee getallen in de formule in plaats van het bepalen van de richtingscoëfficiënt (en doorhebben dat de r.c. bepaald moet worden). Dat kost het 4e bolletje. |
||
Door: Lenders
|
Datum:
Donderdag
18
mei
2023,
00:03 uur
De marge bij bol 1 is de significantie. Maar als ik het wil controleren is het aflezen van de getekende grafieken helaas monnikenwerk. Ik dacht ik leg er een lineaal bij, maar een hokje blijkt niet 1,0 cm te zijn ,maar 0.7 cm. Waarom wordt er niet wat beter nagedacht over het correctiemodel? De hoeveelheid werk staat helaas niet in verhouding tot hetgene dat men wil toetsen. Ik vind corrigeren niet erg maar houd me dan liever bezig met echte natuurkunde... |