Vraag 06

Vraag 06

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 17 mei 2017, 21:22 uur

Plaats hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Stals | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 16:28 uur

Berekening van [OH-] gehonoreerd alsof het [H3O+] is (uiteraard na 14-8,80)

Door: Ballijns | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 17:40 uur

Als de leerling de berekening via Kb en [OH-] doet, is dit uiteraard juist. 

Door: Stals | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 18:20 uur

Een leerling zet in de Kz de (foutieve) volledige formule ipv ~NH2 en ~NH3+. Dus ipv ~ staat er wat anders. Toch juist beoordeeld omdat het hier om de opstelling van de Kz gaat. Graag commentaar op deze vrije interpretatie

Door: Stals | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 19:57 uur

In deze vraag zit een potentiële vergissing verborgen. Leerlingen hebben moeite met de 10-10 met vlak daarboven de 3 van de NH3. Ik ben al twee keer deze fout tegengekomen. 10-3 bijvoorbeeld. Wat dacht je van de dyslecten hier.....

Door: Kim Hogeboom | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 21:46 uur

Wat doe je als leerlingen de [OH-] correct uitrekenen, maar de rest van de berekening weglaten of verkeerd doen? Ken je dan wel 1 punt toe?

En indien daarvoor een punt wordt toegekend, wat doe je adn als een leerling de [OH-] correct uitrekent, maar er een verkeerde eenheid achter zet. Gaat het dan puur om de berekening en ken je het punt toe of ken je het punt niet toe ivm de verkeerde eenheid?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Door: Hemelsoet | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 10:19 uur (Bewerkt op: 20-05-2017 12:03)

Bij de bespreking havo is genoemd dat een eenheid (en afronding/significantie) in een tussenantwoord niet hoeft (dat wisten we natuurlijk wel), ook als de leerling dit noteert als eindantwoord.

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 10:42 uur

Als een leerling een tussenantwoord als eindantwoord ziet, dan moet op dat moment wel voldaan worden aan de significantieregels. Ik heb nogal wat leerlingen die alleen de eerste stap hebben, en i.p.v. 1,6 x 109 2,0 x 109 opschrijven. Typisch een gevalletje dat ze eerst 2 x 109 opschrijven, en zich later realiseren dat ze twee significante cijfers moeten opschrijven en er dan maar 2,0 x 109 van maken.

Overigens heb ik leerlingen die alleen op de goede manier [OH-] hebben uitgerekend geen punt gegeven. Het is duidelijk uit de informatie dat ze met [H3O+] moeten werken, want zowel pH als Kz staan vermeld. Waarom zouden ze dan met [OH-] moeten gaan werken

Door: Hemelsoet | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 12:07 uur

1,6 of 2,0 is ook niet een kwestie van significantie, dat is afronding. Dus inderdaad fout. En ik zeg ook niet dat ik het eens ben met de stelling, zo is het alleen wel verwoord.

Ik ben het ook met je eens dat er duidelijk verwacht wordt dat leerlingen werken met de H3O+, maar chemisch gezien is via OH- en Kb correct. Meer werk, maar dat hoeft toch niet afgestraft te worden? Ze laten dan dezelfde vaardigheden zien en meer, dus het is geen vereenvoudiging.

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 12:38 uur

Mijn reactie gaat over leerlingen die alleen [OH-] uitrekenen, en voor de rest niks presteren, dus ook geen Kz naar Kb omrekenen.

Door: de Kruif | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 13:25 uur

Als leerlingen bij een pH van 8,80 met de [OH-] en Kb gaan rekenen is dat juist heel correct. Voor dan alleen correct [OH-] uitrekenen vind ik dat ze bolletje 1 verdienen.