Vraag 02

Antwoord:

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 16:23 uur

@Hans: klopt, dat is wat er in bol 1 staat, "hoogte van het wiel in de tekening". Bol 2 kan dan nog wel, moet je zelf narekenen via de schaal die ze vinden.

Door: Robert Wielinga | Datum: Maandag 20 mei 2024, 12:02 uur

Een aantal ll noteert de oppervlakte niet in 2 s.c. en rekent door met dat niet afgeronde getal en geeft vervolgens de Fw wel in 2 s.c. Ik ben geneigd hen wel alle punten te geven ondanks dat niet mag volgens het voorschrift. Want hier wordt dus eigenlijk gevraagd om een tussenantwoord af te ronden, wat in tegenspraak is met de significantieregels voor het examen: “Het is gebruikelijk om tussenantwoorden niet af te ronden of af te ronden op één significant cijfer méér dan in het eindantwoord vereist is".

Door: Saarloos | Datum: Maandag 20 mei 2024, 14:16 uur

@Robert

Maar hier staat toch gewoon in de opgave dat de oppervlakte in de juiste significantie moet worden gegeven? Daarom is de vraag ook in twee onderdelen opgesplitst denk ik..

Door: Martijn van Aken | Datum: Maandag 20 mei 2024, 15:33 uur

Ja en 2x een complementeerpunt. 1e keer wel met significantie, 2e x niet

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Maandag 20 mei 2024, 16:04 uur

Wat me opvalt in dit examen: de opdracht "noteer je antwoord in n significante cijfers" staat uitsluitend bij "Bepaal...". Omgekeerd zijn de enige bepaal-opgaven waarbij niet om n significante cijfers wordt gevraag die odrachten waarbij de bepaling een geheel getal betreft.

De enige keer dat om "het juiste aantal significante cijfers" wordt gevraagd is bij opgave 1, waar het ook min of meer interessant is.

In 2023-I ging het op dezelfde manier.

Door: Martijn van Aken | Datum: Maandag 20 mei 2024, 16:33 uur

Door: Otterman | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 14:04 uur

 

Ik zie het al uit de marge van het bepalen opp volgt een marge van +/- 5 hokjes

In het CV wordt gepraat over 0,32 met marge van 0,3. Dat betekent alles tussen 0,285 en 0,355 is goed lijkt me? Dit vertaalt naar 48,1 – 59,9 hokjes. Oftewel marge is m.i. 6 hokjes en niet 5 zoals NVON landelijke bespreking?

En inderdaad wat een tijdvreter -  en foutenmagneet -  zoveel hokjes (je had kunnen schatten met een rechthoek van 3 hokjes breed en 19 hokjes hoog, maar ik heb nog geen leerling gezien die dat gedan heeft). Wel een leerling die de fiets, de band en de persoon los geteld heeft ! (en godzijdank op het goede antwoord uitkwam).

Ik klaag niet snel maar... heeft het nu nut om hierover een individuele klacht in te dienen? Of wordt dit al 'centraal' gedaan?

 

Door: Meulenbroek | Datum: Dinsdag 21 mei 2024, 12:35 uur

Als berekening van de A_frontaal gebruik ik: wiel is 6 hokjes = 0,46 m hoog,

dus opp 36 hokjes = 0,46² m² groot, bij 54 hokjes is dan A_frontaal = (54/36) * 0,46²  = 0,3174 m²

dus ga niet met (voortijdig) afgeronde getallen werken...

Overigens kom ik steeds uit op meer dan 54 hokjes... hebben meer mensen dat?

Grotere marge van 6 of 9 hokjes ??

Door: Borgonjen | Datum: Woensdag 22 mei 2024, 09:02 uur

@ hoogland

Altijd boeiend om te zien waar een leerling iets vandaan haalt: wortel 0,212 m2 = 0,46 m, en dat is de diameter van het wiel.

Door: Hermine Dees-Ribbers | Datum: Donderdag 6 juni 2024, 00:42 uur

Leerling telt 51 hokjes en zegt A=51 m2.

Bol 1 en 2 ontbreekt.

Vervolgens met A=51 in formule verder gerekend. Dan mag completeerbol toch gewoon? De A klopt niet. Maar dat is in 1 en 2 al aangerekend. 

Door: Jacco Dankers | Datum: Donderdag 6 juni 2024, 09:36 uur (Bewerkt op: 06-06-2024 09:37)

@Hermine: Ja, als de uitkomst voor Fw consequent is met de A die de leerling heeft genoteerd, dan kan bol 4 gescoord worden. (zie nvon-verslag, tweede aandachtsstreepje)