Vraag 14 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Maandag
22
april
2024,
14:43 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: v.d. Hoeven
|
Datum:
Vrijdag
17
mei
2024,
12:34 uur
Veel leerlingen benoemen niet expliciet dat de stroomsterkte gelijk is, maar gaan er wel van uit in hun redenering als ze zeggen dat als P groter is dat dan ook U groter is bijvoorbeeld. Is dat dan 'inzicht dat I gelijk is'? Andersom hebben ook veel leerlingen aangenomen dat U gelijk is via P = U^2 / R en komen dan tot de omgekeerde conclusie. Is dat dan 2 punten waard? |
||
Door: van Dijk
|
Datum:
Vrijdag
17
mei
2024,
13:59 uur
Ik ben bang dat als ze via P = U^2 / R gaan redeneren (en dan dus tot de verkeerde conclusie komen: R_spoel is het grootst) je geen punten mag toekennen. Want het is helemaal fout, toch ? Twee punten lijkt me in ieder geval te veel. |
||
Door: v.d. Hoeven
|
Datum:
Vrijdag
17
mei
2024,
14:04 uur
Dan zijn ze uitgegaan van een parallelschakeling. 1e bolletje lijkt me dan reëel en de conclusie is consequent. Ze hebben niet beseft dat I overal gelijk is, maar de rest is wel consequent doorgeredeneerd. Dus ik ben benieuwd wat ze daar van gaan zeggen. |
||
Door: Ruben Koster
|
Datum:
Vrijdag
17
mei
2024,
15:06 uur
Als ze P = U2/R hebben afgeleid, hebben ze volgens mij alleen het 1e bolletje bij methode 2, op basis van de optie na de /. Ze hebben wel P = U*I en U = I*R gebruikt, maar het gaat mis omdat ze denken dat U constant is, in plaats van I. Dus het 2e bolletje missen ze. De consequente conclusie heb ik ze niet gegeven, maar je zou kunnen beargumenteren dat hun conclusie Ri << Rspoel wel consequent is met hun foute afleiding. Toch denk ik dat het niet de bedoeling is om het 3e bolletje te geven. |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Vrijdag
17
mei
2024,
19:14 uur
Bol 3 kan in dat geval wel, het is consequent met hun verhaal, en de fout dat U constant genomen wordt ipv I is al afgestraft in bol 2. |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Vrijdag
17
mei
2024,
21:08 uur
Dus als leerling antwoordt: zou je kunnen beoordelen als: |
||
|
Datum:
Vrijdag
17
mei
2024,
21:57 uur
Die P = U2/R komt uit de tweede optie van bol 1 in methode 2: "gebruik van P = UI en U = IR", dus het 1e bolletje is wel behaald. |
||
Door: J van de Kuil
|
Datum:
Zaterdag
18
mei
2024,
11:03 uur
lln die van een parallelschakeling uitgaan met P = U^2 /R en zeggen dat U constant is en concluderen dat Rspoel het grootste is, krijgen volgens methode 2 bol 1 en bol 3 want conclusie is consequent lln die terecht van serie uitgaan met P = I^2 R en niet zeggen dat I constant is, krijgen alleen bol 1 want hun conclusie kan eigenlijk niet consequent zijn ..... Dit voelt erg oneerlijk....... Of kan ik in het laattse gaval toch bol 3 geven? |
||
|
Datum:
Zaterdag
18
mei
2024,
11:07 uur
Dat inzicht blijkt wel (ietwat impliciet) als ze zeggen P = I2R dus bij de grootste P hoort de grootste R. |
||
Door: J van de Kuil
|
Datum:
Zaterdag
18
mei
2024,
11:20 uur
en nu heb ik er ook een die zegt: "serie" en "U gelijk" en die trekt dus wel een consequente foute conclusie! dus volgens madel krijgt zij 2 punten! |