Vraag 34

Antwoord:

Door: Snel | Datum: Maandag 27 mei 2024, 09:26 uur

Bedankt voor je reactie!

Maar wel bijzonder treurig dat we dit toelaten.

Door: Rembrandt de Witt | Datum: Woensdag 29 mei 2024, 11:11 uur

Ik heb een probleem met het 3e bolletje van het correctiemodel:

* rest van structuurfomule ...die voldoet aan de covalentieregels"

Er staat niet dat de rest van structuurformule juist moet zijn. Indien er te veel / te weinig C's, OH's o.i.d. zijn, kun je dit punt toekennen als de covalentie maar klopt. Dat betekent ook dat leerlingen alle punten kunnen verdienen met een foute structuurformule.

Uit de "veel gestelde vragen" van examenblad.nl:
"Als u alle deelscores uit het beoordelingsmodel kunt toekennen en er geen opmerking, indien of vakspecifieke regel is die voorschrijft dat punten in mindering gebracht moeten worden, kunt u alle punten toekennen ondanks de door de leerling gemaakte fout."

Na discussie met mijn eerste corrector daar dus bij enkele leerlingen een extra punt voor toegekend: niet mee eens, maar strict volgens het CV.

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 10 juni 2024, 08:29 uur

 

Ik blijf toch een beetje klem lopen op algemeen die structuurformules. 

 

Ik keur altijd de niet juist geplaatste bindingsstreepjes af. Dus als er ook maar een beetje geen twijfel is dat de binding niet naar de C van de CH2-groep gaat, zie ik dat als fout in de structuurformule. Hier is iedere tweede corrector van mij het mee eens (de leerlingen krijgen in de afgelopen 20 jaar nooit ineens wel die punten van die 2de corrector). Maar iedere eerste corrector waar ik tweede van ben en het niet ook heeft afgekeurd, die beweegt hemel en Aarde om mij te overtuigen dat zijn/haar leerlingen het wel goed hebben gedaan. En uiteindelijk beweeg ik dan meestal wel weer mee. 

Hoe dan? Ik raak hierdoor best wel een beetje gefrustreerd, merk ik.

En om de punten hoef ik het niet te doen. Mijn leerlingen scoren goed/slecht genoeg om het niet van een punt af te laten hangen. Maar het is een CV-principe-dingetje. En in mijn ogen een bgripsdingetje. Teveel VWO-leerlingen denken dat het een bindingsstreepje is en geen bindend elektronenpaar. En denken dat de OH een atoom is dat je kan vinden in het periodiek systeem. De CH2 minder vaak tegenkomen op deze manier, maar toch...

Een oplossing zou zijn, een goede bijlage bij het CV/op het examenblad. Een andere is om de gecondenseerde notatie af te schaffen in gebruik voor de leerlingen, tot dat er specifiek om wordt gevraagd. Net als we hebben gedaan met de stokjes-notatie. Ze moeten het wel kunnen lezen, maar niet gebruiken.

Tot die tijd...hoe ga ik hiermee om? Wat vind jij? Hoe komen we tot eenduidigheid? Ik stem ervoor dat we allemaal mijn methode hanteren. ;)    Niet enkel op SE. maar ook het CE.   

 

Dat laatste is weer een verwijzing naar de reactie van degenen die hemel en Aarde bewegen...."in het SE keur ik het wel altijd af. Zo raar dat die kinderen het hier anders doen. Zal wel haast zijn. Maar toch zonde om die punten niet toe te kennen...ze begrijpen het toch"